Rotterdam może stać się pierwszym miastem, w którym w miejsce tradycyjnej, asfaltowej nawierzchni drogowcy do budowy ulic użyją eksperymentalnej masy tworzywowej z butelek pochodzących z recyklingu. Zdaniem firmy VolkerWessels, która opracowała projekt Plastic Road, w porównaniu z tradycyjną technologią nawierzchnia nowego typu wymaga mniejszych nakładów finansowych związanych z jej utrzymaniem. Plastikowa nawierzchnia charakteryzuje się dużą tolerancją temperaturową - dobrze znosi temperatury od -40 do +80 st. C.
Zdaniem przedstawicieli firmy na korzyść polimerowych nawierzchni miałyby przemawiać także względy środowiskowe, bowiem budowa dróg asfaltowych wiąże się ze znaczną emisją dwutlenku węgla - to aż 27 kg na tonę masy. Drogi z tworzyw ponadto są lżejsze, przez co obciążenie gruntu jest mniejsze i łatwiej jest instalować kable i rury pod powierzchnią ulicy.
Elementy drogi nowego typu wytwarzane są w fabryce, a następnie transportowane na miejsce budowy, przez co ogranicza się ilość czynności budowlanych w terenie. Dzięki niskiemu ciężarowi prefabrykatów mogą one być transportowane w sposób bardziej efektywny. Budowa tego typu drogi byłaby trzy razy szybsza aniżeli pokrytej tradycyjną nawierzchnią.
Jak zauważają przedstawiciele firmy, choć projekt jest wciąż w fazie testów, w ciągu trzech lat można się spodziewać pierwszych realizacji tworzywowych nawierzchni.
gosc *.31.109.48 |
Wysłany: 2015-07-27 21:50:15 pytanie tylko co z przyczepnoscia jak zacznie padac deszcz |
Ricz1970 |
Wysłany: 2015-08-27 08:25:27
Ciekawe czy stosują do tego jakieś utwardzacze, jeśli tak to jakie? |