MuCell + ABS Terluran HH106
Wtryskiwanie
Cześć,
Dzięki za przyjęcie do forum,
Jestem na etapie tuż przed zakupem technologii MuCell, a właściwie FMC. W zasadzie to to samo ale tańsze.
Mam projekt średniej wielkości detalu do wnętrza samochodu. Chciałbym spróbować tej technologii. Dostawca wtryskarki oczywiście dostarcza peryferia razem z przystosowanym agregatem. Obiecuje że pomoże, ale wiadomo jak jest.
Jakich problemów mogę się spodziewać przy tej technologii i materiale ABS Terluran HH106? Ciężko jest ustawić proces kiedy mamy dodatkowe parametry związane z gazem. Z tego co wiem inaczej ustawia się docisk.
Pozdrawiam Marcin
Marcinszewski #(on) napisał:rozwiń+Cześć,
Dzięki za przyjęcie do forum,
Jestem na etapie tuż przed zakupem technologii MuCell, a właściwie FMC. W zasadzie to to samo ale tańsze.
Mam projekt średniej wielkości detalu do wnętrza samochodu. Chciałbym spróbować tej technologii. Dostawca wtryskarki oczywiście dostarcza peryferia razem z przystosowanym agregatem. Obiecuje że pomoże, ale wiadomo jak jest.
Jakich problemów mogę się spodziewać przy tej technologii i materiale ABS Terluran HH106? Ciężko jest ustawić proces kiedy mamy dodatkowe parametry związane z gazem. Z tego co wiem inaczej ustawia się docisk.
Pozdrawiam Marcin
MuCell i ABS to bardzo trudny temat ze względu na srebrzenie powierzchni wyrobu. ABS jest surowcem, który nie bardzo "lubi" spienianie - użycie gazu. Bardzo często na powierzchni wyrobu pojawiają się rozciągnięte komórki gazowe w postaci srebrznia (tak jakby tworzywo było wilgotne). Do zapobiegania takiemu niekorzystnemu efektowi konieczne jest zastosowanie specjalistycznych termostatów dynamicznych Variotherm (możemy w tym temacie pomóc).
Dla sprawdzenia możliwości zastosowania gazu dla danej formy - wyrobu można skorzystać z bardzo prostej metody, nie wymagającej żadnych inwestycji. Wystarczy użyć odpowiedniego środka chemicznego spieniającego, np. Plastronfooam.
Mamy doświadczenie zarówno w spienianiu tworzyw jak i wykorzystaniu naszych środków spieniających do skracania czasu cyklu wtrysku (również do ABS).
Z naszych środków korzysta grupa motoryzacyjna Mann+Hummel do obudów filtrów powietrza. Zrezygnowali z technologii z gazem ze względu na srebrzenia nie do usunięcia. Z naszymi środkami spieniającymi chemicznie powierzchnia wyrobów jest bez żadnych śladów.
Proszę o kontakt na e-mail:stanienda@vgt.com.pl to mogę przekazać Panu dużo więcej informacji na temat tej technologii.
To samo co w technologii MuCell może Pan uzyskać przy zastosowaniu dobrych środków spieniających bez konieczności tych ogromnych inwestycji w urządzenia.
Bardzo dziękuję za odpowiedz, nie wiedziałem że mogą powstać tego typu problemy. Czy dzieje się tak tylko w przypadku ABS?
Głównym powodem dla którego pytam o MuCell, jest oszczędność tworzywa, w wypadku ABS 12-16%. Ale także możliwość optymalizacji grubości detalu bez ryzyka wciągów (dla polepszenia rozpływu). W przypadku większej produkcji i odpowiednim dostawcy technologii inwestycja zwraca się w samym tworzywie.
W przypadku spieniania chemicznego koszty inwestycyjne są zdecydowanie mniejsze, a koszt dodatków jest stały. Jak wygląda stosunek ceny materiału do środka spieniającego? Czy dużo się pomylę mówiąc że podniesie to koszta tworzywa o około 10%? Z państwa kart materiałowych wyczytałem że zysk wagowy to ok. 3%, wciągi 1%. Rozumiem że głównym zadaniem tych środków jest polepszenie parametrów procesu wtrysku, co oczywiście jest dobre, nie wyeliminowanie wciągów/redukcja wagi.
Widzę że temat jest ciekawy i na pewnie pomoże innym którzy też będą próbować MuCell
Jeśli chodzi o technologie wtrysku z gazem (nie tylko MuCell), to problem srebrzenia jest ogólnym podstawowym problemem dla wielu tworzyw. Można go eliminować jak wspomniałem specjalnymi termostatami dynamicznymi (grzanie formy i szybkie chłodzenie). Forma musi być również specjalnej budowy z wkładkami aby wykorzystać właściwości dynamicznego termostatowania (też podnosi koszt inwestycji).
Z naszego doświadczenia stosowania środków chemicznych do spieniania redukcja wagi o 8% ma jeszcze sens ze względu na nieznaczną obniżkę parametrów wytrzymałościowych wyrobu.
Redukcja wagi więcej niż 8% powoduje już znaczną redukcję parametrów mechanicznych. Dlatego zawsze należy wykonać indywidualne próby ze stopniowym dozowaniem środka spieniającego (lub gazu).
Przyjmując cenę ABS ok. 2,50 Eur/kg to użycie środka spieniającego w ilości 1% (a stosujemy często nawet 0,7%) podniesie cenę surowca ok. 3%.
Często naszym działaniem z użyciem środków spieniających jest redukcja czasu cyklu wtrysku (kilkanaście do kilkadziesiąt procent - do sprawdzenia doświadczalnie). Przy okazji redukujemy siłę zwarcia (do 60%), czas docisku (nawet o 75%), czas wtrysku, czas chłodzenia, ciśnienie docisku.
Jeśli temat Pana interesuje możemy umówić się na spotkanie i przedstawię wiele przykładów zastosowań. Możemy również zaproponować próby z naszym technologiem.
Sporo informacji, znalazłem detal u nas w tej technologii, niewizualny, wygląda to podobnie jak w tym artykule: https://www.plastech.pl/wiadomosci/Technologia-spieniania-fizycznego-tworzyw-Cellmould-9478?p=2 Polecam zobaczyć jak to wygląda.
Trzeba zastosować Variotherm / Rapid Cooling i powinno być ok. Ma ktoś kogoś sprawdzonego? Na jakieś szczegóły szczególnie uważać?
@1175 Super, zapraszam. PW
Marcinszewski #(on) napisał:rozwiń+Sporo informacji, znalazłem detal u nas w tej technologii, niewizualny, wygląda to podobnie jak w tym artykule: https://www.plastech.pl/wiadomosci/Technologia-spieniania-fizycznego-tworzyw-Cellmould-9478?p=2 Polecam zobaczyć jak to wygląda.
Trzeba zastosować Variotherm / Rapid Cooling i powinno być ok. Ma ktoś kogoś sprawdzonego? Na jakieś szczegóły szczególnie uważać?
@1175 Super, zapraszam. PW
W artykule jest dokładnie potwierdzenie tego co opisałem.
Jeśli chcecie Państwo korzystać z technologii wtrysku z gazem (MuCell, Cellmold czy inna) to należy przygotować się na inwestycję ok. 100% wyższą niż przy standardowym wtrysku.
Cały proces musi być od początku podporządkowany tej technologii czyli forma już projektowana pod wtrysk z gazem (z wkładkami) i pod termostatowanie Variothermem (jeśli wybieracie tą drogę możemy pomóc w zaprojektowaniu formy jej specjalistycznym wykonaniu i termostatowaniu Variotherm - E.Braun pracującym w wielu firmach dla motoryzacji). Prześlę Panu informacje na maila.
Przy wtrysku z gazem należy liczyć się mniej więcej z takimi kosztami:
Wtryskarka 650 372.000,- Eur
Postawowa różnica między spienianiem fizycznym a chemicznym to ciśnienie. Przy spienianiu chemicznym mamy w układzie znacznie niższe ciśnienie i możemy kontrolować strukturę komórek gazowych. Dzięki czemu mamy możliwość wtrysku ze spienianiem bez srebrzenia na powierzchni. Warunek to dobry środek spieniający.
Koszty spieniania chemicznego to wtryskarka np. 650 w cenie 372.000,- Eur
plus dozownik do środka chemicznego. Ceny różne ale przyjmując nawet najlepsze rozwiązanie w wersji grawimetrycznej to jest to ok. 4.000,- Eur
Znam kilka firm, które zainwestowały w technologię wtrysku z gazem i wtryskują na nich tradycyjną metodą, gdyż efekty wtrysku z gazem (powierzchnia) jest dla odbiorcy części wtryskiwanych nie do zaakceptowania. Powód - nie przewidzieli specjalnej konstrukcji formy mając nadzieję, że uda się produkować na zwykłych formach.
Obecnie pracujemy nad projektem spienianych palet transportowych i prowadzone są próby spieniania chemicznego oraz metodą wtrysku z gazem. Efekt jest porównywalny z tą różnicą, że powierzchnia spieniania z gazem jest dużo gorsza. Palety są produkowane z przemiałów i forma z wkładkami pod termostatowanie Variotherm kosztowałaby tyle co wtryskarka.
1175 #(on) napisał:rozwiń+Marcinszewski #(on) napisał:Sporo informacji, znalazłem detal u nas w tej technologii, niewizualny, wygląda to podobnie jak w tym artykule: https://www.plastech.pl/wiadomosci/Technologia-spieniania-fizycznego-tworzyw-Cellmould-9478?p=2 Polecam zobaczyć jak to wygląda.
Trzeba zastosować Variotherm / Rapid Cooling i powinno być ok. Ma ktoś kogoś sprawdzonego? Na jakieś szczegóły szczególnie uważać?
@1175 Super, zapraszam. PWW artykule jest dokładnie potwierdzenie tego co opisałem.
Jeśli chcecie Państwo korzystać z technologii wtrysku z gazem (MuCell, Cellmold czy inna) to należy przygotować się na inwestycję ok. 100% wyższą niż przy standardowym wtrysku.
Cały proces musi być od początku podporządkowany tej technologii czyli forma już projektowana pod wtrysk z gazem (z wkładkami) i pod termostatowanie Variothermem (jeśli wybieracie tą drogę możemy pomóc w zaprojektowaniu formy jej specjalistycznym wykonaniu i termostatowaniu Variotherm - E.Braun pracującym w wielu firmach dla motoryzacji). Prześlę Panu informacje na maila.
Przy wtrysku z gazem należy liczyć się mniej więcej z takimi kosztami:
Wtryskarka 650 372.000,- Eur
Doposażenie do wtrysku z gazem 97.000,- EurAkumulator szybkiego wtrysku 40.000,- EurGenerator gazu 30.000,- Eur
Jednostka kompresji gazu 55.000,- EurVariotherm 30.000,- Eurrazem ok. 624.000,- Eurnie uwzględniono kosztu szkoleń, zabezpieczeń, ewentualnej zmiany surowca na współpracujące z gazem fizycznym.Postawowa różnica między spienianiem fizycznym a chemicznym to ciśnienie. Przy spienianiu chemicznym mamy w układzie znacznie niższe ciśnienie i możemy kontrolować strukturę komórek gazowych. Dzięki czemu mamy możliwość wtrysku ze spienianiem bez srebrzenia na powierzchni. Warunek to dobry środek spieniający.
Koszty spieniania chemicznego to wtryskarka np. 650 w cenie 372.000,- Eur
plus dozownik do środka chemicznego. Ceny różne ale przyjmując nawet najlepsze rozwiązanie w wersji grawimetrycznej to jest to ok. 4.000,- Eur
Znam kilka firm, które zainwestowały w technologię wtrysku z gazem i wtryskują na nich tradycyjną metodą, gdyż efekty wtrysku z gazem (powierzchnia) jest dla odbiorcy części wtryskiwanych nie do zaakceptowania. Powód - nie przewidzieli specjalnej konstrukcji formy mając nadzieję, że uda się produkować na zwykłych formach.
Obecnie pracujemy nad projektem spienianych palet transportowych i prowadzone są próby spieniania chemicznego oraz metodą wtrysku z gazem. Efekt jest porównywalny z tą różnicą, że powierzchnia spieniania z gazem jest dużo gorsza. Palety są produkowane z przemiałów i forma z wkładkami pod termostatowanie Variotherm kosztowałaby tyle co wtryskarka.
Mam kilka uwag do dyskusji powyższej . Po pierwsze : każda metoda spieniania jest stosowana tam gdzie ma to sens technologiczny i ekonomiczny . Poza tym prawidłowy proces wtrysku z gazem nie powoduje jakichkolwiek wad powierzchni . Nie będę analizował kosztów inwestycyjnych , natomiast wypowiem się co do jednej istotnej informacji : spieniacz powoduje że przekrój detalu jest usieciowany jak ciasto drożdżowe. Wtrysk z gazem powoduje że detal grubościenny jest w srodku pusty . Obie metody sa dobre jeżeli otrzymywany detal satysfakcjonuje producenta pod kątem jakości i ceny