Zabezpieczanie kloszy lamp z poliwęglanu
Teoria i praktyka
Witam wszystkich,
Nie wiem czy jest to odpowiednie forum, więc z góry przepraszam jeżeli popełniłem błąd pisząc tutaj ale patrząc na zawartość merytoryczną lepszego miejsca nie znalazłem.
Mianowicie chciałem zapytać o to, jak zabezpieczyć klosze lamp reflektorów samochodowych.
Nie jestem specjalistą od tworzyw więc może napisze co ja myślę o tym, a później ktoś mądrzejszy poprawi.
1. Dlaczego klosze żółkną, robią się matowe ? -
a. na pewno jednym z czynników są uszkodzenia mechaniczne (piasek, pył itp) trą o lampy przez co chropowatość się zwiększa, a co za tym idzie robią się matowe,
b. drugi czynnik to promienie uv
c. gdzieś czytałem o utlenianiu poliwęglanu, jakie są przyczyny utleniania ?
2. Regeneracja kloszy.
Aby klosz znowu był przezroczysty trzeba mechanicznie pozbyć się żółtego nalotu papierem ściernym, później zmniejszyć chropowatość powierzchni poprzez polerowanie i klosz jest piękny jak nowy. Tylko teraz co zrobić, aby taki pozostał ? Jak to robi producent ? Bo jeżeli filtr uv jest jakby zawarty już w tym tworzywie, to teoretycznie nawet po zdjęciu (spolerowaniu) pewnej warstwy materiału filtr ten nadal tam jest. Podobno od któregoś roku klosze są pokrywane preparatem phc 587 na bazie rozpuszczalników metylosilikonowych, którego w małych ilościach kupić się nie da. Są jeszcze pasty, mleczka, płyny z nano technologiami i filtrem uv, które moim zdaniem działają ale nie są trwałe. Może można je pokryć lakierem na bazie rozpuszczalników, które nie będą reagować poliwęglanem ? Jeżeli macie jakieś pomysły, spostrzeżenia albo literaturę do polecenia będę wdzięczny.
Pozdrawiam.
Części samochodowe z tworzyw sztucznych, w tym reflektory powleka się metodą natryskową w linii natryskowej w pomieszczeniach bezpyłowych i utwardza UV.
Realizujemy tego typu powlekanie, z tym że nie jest to tani proces i raczej nie ma sensu w wymiarze detalicznym.