Opakowania
- ang. packaging
Opakowania
to wyroby wykonane z dowolnego materiału, których główną funkcją jest zabezpieczenie pakowanego produktu i otoczenia przed niekorzystnym działaniem czynników zewnętrznych lub wewnętrznych w czasie jego transportu i przechowywania.
Ponadto opakowania pełnią funkcję estetyczno-marketingową, której celem jest skłonienie potencjalnego nabywcy do zakupu określonego produktu.
Wyróżnia się również informacyjną funkcję opakowań, służącą identyfikacji produktu oraz poinformowanie użytkownika o wyrobie, który znajduje się wewnątrz opakowania. Na opakowaniach mogą znajdować się m.in. informacje o nazwie wyrobu, producencie, zastosowaniu, składzie, ilości, bezpieczeństwie użytkowania i in.
Coraz częściej mówi się też o ekologicznej funkcji opakowań, tzn. aby opakowania po wycofaniu z obrotu mogły być poddane procesowi recyklingu.
Ze względu na zastosowanie opakowania dzielimy na:
- opakowania jednostkowe,
- opakowania zbiorcze,
- opakowania transportowe.
W zależności od rodzaju materiału, z którego zostały wykonane, opakowania dzielimy na:
- opakowania z tworzyw sztucznych,
- opakowania drewniane,
- opakowania metalowe,
- opakowania szklane,
- opakowania papierowe,
- opakowania tekstylne,
- opakowania wielomateriałowe.
Ze względu na formę kontaktu z pakowanym towarem opakowania dzielimy na:
- opakowania bezpośrednie,
- opakowania pośrednie.
W zależności od częstości użytkowania opakowania dzielimy na:
- opakowania jednorazowe,
- opakowania wielokrotnego użytku.
Podział opakowań ze względu na następujące rozwiązania konstrukcyjne:
- sztywność (opakowania giętkie i twarde),
- szczelność (opakowania hermetyczne, zamknięte pełne i lite),
- wytrzymałość na działanie ciśnienia (opakowania próżniowe i ciśnieniowe).