Agencja Rozwoju Przemysłu chce stworzyć Polską Grupę Opakowaniową, która skupi firmy z udziałem skarbu państwa zajmujące się produkcją opakowań.
Jak podano w komunikacie ARP, Agencja kupiła już za ponad 18 mln zł udziały Zakładu Produkcji Opakowań Opakomet z Łowicza oraz spółki Opakomet z Krakowa i planuje połączenie obu firm oraz powołanie Polskiej Grupy Opakowaniowej "Opakomet", która docelowo ma skupiać kolejne podmioty z udziałem skarbu państwa.
O tym, że nowa spółka ma powstać w 2020 roku z inicjatywy Agencji Rozwoju Przemysłu - poinformowała w piątek Gazeta Polska Codziennie. Dziennik podkreśla, że globalny rynek opakowań ma być wart w przyszłym roku bilion dolarów, "na czym Polska również może skorzystać". Zdaniem GPC, nowy koncern ma szanse na konkurowanie na rynku światowym.
Jak podała ARP, obie zakupione spółki działają na rynku opakowań. ZPO Opakomet Łowicz jest producentem i dystrybutorem tub aluminiowych oraz nakrętek z tworzyw sztucznych. Produkty tej firmy wykorzystywane są w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym, chemicznym i w branży spożywczej. Z kolei Opakomet Kraków produkuje i sprzedaje opakowania z tworzyw sztucznych. Są to głównie kanistry i butelki dla odbiorców z branży olejowej, chemicznej i motoryzacyjnej.
- Zależy nam na stworzeniu silnego podmiotu, który będzie mógł zaoferować rynkowi komplementarne produkty i pozwoli poszerzyć bazę dotychczasowych klientów, również o kontrahentów zagranicznych - powiedział cytowany w komunikacie, Paweł Kolczyński - wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
Wiceprezes ARP ocenia, że "to dobry i perspektywiczny biznes, bo rynek opakowań ma stabilną dynamikę rozwoju. Badania rynku wskazują, że tempo wzrostu tej branży w najbliższych pięciu latach może osiągnąć od 5 do nawet 10% rocznie".
Zdaniem Kolczyńskiego połączenie kompetencji obu zakupionych spółek pozwoli poszerzyć skalę działalności w branży i w pełni wykorzystać dostępne na rynku możliwości.
Jak podano w komunikacie ARP "celem zakupu Opakomet Kraków i Opakomet Łowicz, a następnie ich połączenia w Polską Grupę Opakowaniową (PGO) jest osiągnięcie efektu synergii na rynku opakowań”. Agencja planuje tez przeprowadzenie procesu gruntowej wymiany parku maszynowego w obu zakładach.
W Polsce produkuje się ok. 6 mln ton opakowań rocznie. Udział tego sektora w całym przetwórstwie przemysłowym sięga 3,4 proc. i jest niemal 2-krotnie wyższy niż średnia dla UE.Produkcja opakowań to najbardziej dynamiczny element całego łańcucha dostaw pakowanych towarów. Jednym z głównych motorów wzrostu zapotrzebowania na opakowania produkowane w Polsce jest popyt generowany przez zagranicę.
Opakowania należą do polskich specjalności eksportowych. W ciągu ostatnich 8 lat średnioroczny wzrost zagranicznej sprzedaży branży sięgał 11,2 proc. Jednocześnie, sektor rósł też dzięki eksportowi pośredniemu, czyli wzrostowi wywozu pakowanych towarów.
W raporcie "Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów" analitycy Santander Bank Polska i SpotData prognozują, że choć dynamika wzrostu eksportu opakowań w nadchodzących latach spowolni, to i tak powinna pozwolić na zrównanie się w zagranicznej sprzedaży z Niemcami, najprawdopodobniej już w 2025 r.
Jednakże w tym samym raporcie można przeczytać, że polskie firmy z branży opakowań będą musiały przeznaczyć 2-4 mld zł na dostosowanie się do zmian regulacyjnych związanych z promowaniem gospodarki obiegu zamkniętego Wg raportu, rozwój branży do 2025 r. będzie wymagał inwestycji na poziomie ok. 20-25 mld zł. Nakłady te będą przeznaczone m.in. na rozbudowę mocy produkcyjnych, poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań materiałowych czy rozwój projektowania sprzyjającego recyklingowi.
W Polsce producenci opakowań mogą stanąć przed koniecznością inwestycji na poziomie ok. 500 mln zł związanych tylko z wymogiem dyrektywy SUP.
JL
Zdjęcie: ARP