Azoty Tarnów poprawiły sprzedaż tworzyw o 33,5 proc.

Azoty Tarnów poprawiły sprzedaż… Grupa Kapitałowa Azoty Tarnów na znacznym plusie skończyła 2011 r. Wzrosty nie ominęły też działalności firmy w segmencie tworzyw sztucznych.

Przychody spółki za 2011 r. wyniosły 5,33 mld zł. i były wyższe od przychodów za 2010 r. o 3,43 mld zł, czyli aż o 180 proc. Największą sprzedaż odnotowano w segmencie nawozowym (48,4 proc. ogólnej wartości). Na dział tworzywowy przypadło 23,3 proc. W Polsce Azoty Tarnów ulokowały 48 proc. swojej produkcji. Reszta poszła zagranicę.

Produkcja tworzyw konstrukcyjnych w Grupie Kapitałowej Azoty Tarnów realizowana była przez dwie spółki: Zakłady Azotowe w Tarnowie - Mościcach oraz niemiecki ATT Polymers. Produkowano tworzywa zarówno w formie naturalnej jak i modyfikowanej: poliamid o nazwie Tarnamid oraz POM o nazwie Tarnoform. Oprócz produkcji granulatów Azoty Tarnów produkują także wyroby z tworzyw sztucznych: osłonki poliamidowe stosowane jako opakowania wędlin oraz rurki z poliamidu oraz polietylenu stosowane jako przewody pneumatyczne i hydrauliczne.

Azoty Tarnów poprawiły sprzedaż tworzyw o 33,5 proc.


W porównaniu z rokiem wcześniejszym sprzedaż segmentu tworzyw wzrosła o 33,5 proc. Istotny skok przychodów ze sprzedaży wyrobów tworzywowych zanotowano głównie dla rynku eksportowego przy równoczesnym spadku dla rynku krajowego. W segmencie tym zmniejszono wolumen sprzedaży na rynku wewnętrznym, przy jednoczesnym wzroście na rynku eksportowym.

Ponieważ w całym 2011 r. utrzymywała się korzystna sytuacja na rynku tworzyw, więc skutkowało to zwiększeniem wolumenu sprzedaży. Podniósł się poziom sprzedaży chemikaliów (aż o 835 proc.), tworzyw sztucznych oraz kaprolaktamu (łącznie 3,4 proc.) w relacji do ubiegłego roku. Struktura wolumenu sprzedaży w segmencie tworzyw kształtowała się następująco: 72,6 proc. to same tworzywa sztuczne, 15,4 proc. to kaprolaktam, a pozostałe 12 proc. to chemikalia.

Sprzyjające uwarunkowania rynkowe umożliwiły Tarnowowi podnoszenie cen większości produktów tworzywowych. W zestawieniu z 2010 r. najbardziej znaczący wzrost średniej ceny zanotowano dla kaprolaktamu. W kraju było to 24 proc., zaś w eksporcie 27 proc. Wzrost cen dla tworzyw sztucznych to 19 proc. lokalnie i 28 proc. na zewnątrz. W grupie chemikaliów osiągnięty przyrost średniej ceny sprzedaży na rynku krajowym wynosił 18 proc., a na rynku eksportowym 8 proc.

Ważnym czynnikiem wpływającym na kwestię sprzedaży był fakt wypowiedzenia przez ZAT na początku ubiegłego roku umów dystrybucyjnych dotychczasowym partnerom działającym na rynku polskim w zakresie sprzedaży tworzyw naturalnych i modyfikowanych (POM i PA6) produkowanych przez spółkę. Tę formę sprzedaży zastąpiono, jak pokazały wyniki z powodzeniem, sprzedażą bezpośrednią. W Centrum Tworzyw uruchomiono sprzedaż bezpośrednią tworzyw sztucznych do odbiorców końcowych.

Oczywiście Azoty w ubiegłym roku w odniesieniu do swego tworzywowego potencjału inwestowały. Miała miejsce intensyfikacja Wytwórni Kaprolaktamu do 101,3 tys. ton rocznie oraz intensyfikacja Wytwórni Tworzyw Modyfikowanych. Celem projektu Modernizacji i intensyfikacji Wytwórni Kaprolaktamu było zwiększenie zdolności produkcyjnych kaprolaktamu.

Efektami realizacji projektu będą dodatkowe przychody ze sprzedaży oraz obniżenie jednostkowych kosztów wytwarzania kaprolaktamu. Przedmiotem Intensyfikacji Wytwórni Tworzyw Modyfikowanych była z kolei zabudowa dwóch linii compounderowych do produkcji tworzyw modyfikowanych na bazie poliamidu 6. Realizacja projektu podniesie zdolność produkcyjną Tarnamidów modyfikowanych, pozwalając na dalsze zwiększenie tworzyw modyfikowanych.

Czytaj więcej:
Rynek 1145