O blisko 500 mln puszek rocznie mają się już niebawem zwiększyć moce produkcyjne zakładów należących do koncernu Ball Packaging. Wzrost nakładów dotyczy polskiej fabryki działającej w Radomsku i zakładu zlokalizowanego w niemieckim Hermsdorf.
- Wolumen sprzedaży metalowych opakowań do napojów wzrósł na europejskim rynku, tylko w pierwszej połowie tego roku, o 9 proc. w porównaniu z 2006 r. I właśnie z tego powodu planujemy przeprowadzić inwestycje, o których mowa. Ich łączna wartość sięgnie blisko 20 mln euro. Mają być sfinalizowane już w 2008 r. - mówi David Hoover, szef koncernu.
Ball Packaging Europe jest jednym z czołowych dostawców puszek do napojów w Europie. Stanowi część amerykańskiej firmy Ball Corporation. Posiada dwanaście zakładów produkcyjnych, które mieszczą się w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Polsce, Serbii i Holandii. Od fabryki w Radomsku większa jest tylko ta funkcjonująca w Belgradzie i francuskim La Ciotat.
Łącznie koncern zatrudnia 2,5 tys. osób. W Radomsku odbywa się produkcja aluminiowych puszek o pojemności 0,33 i 0,5 litra. Do tej pory rocznie powstawałp tam ok. 1,4 mld puszek. Blisko 30 proc. wyrobów trafia na eksport. Kluczowymi odbiorcami są międzynarodowi producenci napojów np. Heineken, SAB oraz Brau Union. Jednym z klientów firmy jest też Grupa Żywiec, dla której Ball Packaging wytwarza aluminiowe puszki z wieczkami.
Oprócz aktywności produkcyjnej koncern angażuje się też w działalność ekologiczną. Jest inicjatorem pilotażowego programu recyklingu puszek aluminiowych oraz głównym członkiem i założycielem Fundacji na Rzecz odzysku opakowań aluminiowych Recal oraz współzałożycielem Organizacji Odzysku Recal S.A.
Budowę, znajdującej się w Radomsku fabryki Ball Packaging Europe, rozpoczęto trzynaście lat temu. Już rok później uruchomiono najnowocześniejszą pod względem technologicznym linię produkcyjną, wytwarzającą aluminiowe puszki do napojów, soków i piwa o pojemności 0,33 l oraz 0,5 l. Inwestycje te pochłonęły blisko 35 mln euro. Zdolność produkcyjna zakładu przy zastosowaniu jednej linii produkcyjnej wynosiła ok. 650 mln puszek rocznie. Jednak w 2000 r. podjęto decyzję realizacji inwestycji, która polegała na instalacji drugiej linii technologicznej. To pozwoliło podwoić produkcję.
W europejskich fabrykach należących do Ball Packaging Europe wytwarzanych jest rocznie 13 miliardów puszek, z czego 60 proc. powstaje przy użyciu aluminium, a 40 proc. stali. Sześć europejskich fabryk wykorzystuje do produkcji aluminium, a cztery stal. Ball Packaging Europe jest drugim największym producentem opakowań metalowych w Europie. Należy do niego 29 proc. udziałów w tym rynku. W jego puszki rozlewane jest piwo, napoje energetyzujące, soki, woda mineralna. Jeśli chodzi o nasz kraj, to koncern zajmuje drugie miejsce w klasyfikacji wytwórców metalowych opakowań do napojów.