Właściciele marki Bickford’s, wysoko cenionej w Australii firmy rodzinnej, po raz pierwszy zdecydowali się skorzystać z usług firmy Sidel i zamontować w swoim przedsiębiorstwie kompletną, oferująca dużą elastyczność linię do napełniania butelek typu PET, która sprawdzi się zarówno w przypadku napełniania napojami bez konserwantów, jak i napojami gazowanymi. Firma Bickford’s zdołała rozszerzyć swoją ofertę, a także zwiększyć wydajność produkcji i stopień jej podtrzymania, co doskonale wpisuje się w trend rosnącego zainteresowania konsumentów zdrowym trybem życia. Wdrożone zmiany pozwoliły zoptymalizować całkowity koszt posiadania (TCO) i jednocześnie wprowadzić nowe wzory butelek.
Marka Bickford’s jest jedną z najstarszych i najbardziej cenionych w Australii - zajmuje pierwsze miejsce w rankingach na rynku krajowym, a jej produkty są eksportowane do 32 krajów. Firma została założona w 1839 r. jako prywatne przedsiębiorstwo z siedzibą w Adelajdzie (Australia Południowa). Jej oferta jest różnorodna - od napojów gazowanych (CSD), likierów, wód smakowych, gazowanych i niegazowanych wód mineralnych, przez soki, napoje na bazie mleka i niezawierające mleka, po syropy i napoje alkoholowe, jak piwo, wino, cydr i napoje wysokoprocentowe.
W Australii, jak zresztą na całym świecie, w ostatnich czasach obserwuje się wyraźny wzrost zainteresowania kwestią zdrowego trybu życia, co w istotnym stopniu przekłada się na powstawanie nowych rodzajów napojów, na przykład wód butelkowanych, a konkretnie wód smakowych. Zmiany świadomości społecznej nie pozostają bez wpływu na sprzedaż innych napojów, takich jak soki, nektary, napoje orzeźwiające i izotoniczne oraz herbaty (JNSDIT). Przewiduje się, że w najbliższych trzech latach będzie ona rosnąć. Równie istotna jest zakorzeniona w Australii kultura picia kawy. Mimo że na razie w przypadku kawy gotowej do spożycia (RTD) najważniejszymi dla przemysłu parametrami pozostają smak i dostępność dla klienta szukającego szybkiego zastrzyku energii, w przyszłości można spodziewać się przesunięcia tej tendencji w kierunku produktów wpływających korzystnie na zdrowie.
Ze względu na ostrą konkurencję panującą w tych segmentach oraz tendencję do podkreślania we wszystkich obszarach walorów klasy premium, podczas rozwoju nowych produktów główny nacisk kładzie się na różnorodność ich smaków oraz nowe formy opakowania, które pozwolą wyróżnić produkt na rynku. Badania rynku nie wskazują, by w przyszłości butelki PET miały przestać cieszyć się popularnością w branży napojów, a w szczególności w segmentach wód, napojów JNSDIT i CSD.
Pionierski krok - Bickford’s decyduje się na aseptyczne napełnianie butelek PET prowadzone metodą sterylizacji preform na sucho
Reagując na nowe możliwości i mając na uwadze zwiększenie swojego udziału w rynku oraz rozwinięcie portfolio, właściciele firmy Bickford’s rozpoczęli poszukiwania linii produkcyjnej, która zapewniłaby im elastyczność i umożliwiła obsługę procesów napełniania pojemników napojami gazowanymi, niegazowanymi i o niskiej oraz wysokiej zawartości kwasów. Warunkiem była opcja napełniania butelek o dwóch rodzajach krótkich szyjek oraz możliwość wprowadzenia dwóch wyraźnych sposobów dekorowania butelek. Z tym właśnie problemem zwrócono się do firmy Sidel - eksperta w dziedzinie wdrażania aseptycznych metod napełniania butelek PET oraz projektowania opakowań. Był to pionierski krok w historii firmy Bickford’s, która mimo wieloletniej obecności na rynku, nigdy wcześniej nie współpracowała z firmą Sidel. Zresztą był to pierwszy przypadek wdrożenia technologii odkażania preform na sucho w historii rynku australijskiego.
- Do tej pory korzystaliśmy przede wszystkim z napełniania na gorąco. Postanowiliśmy wdrożyć metodę aseptycznego napełniania butelek PET, ponieważ chcieliśmy zoptymalizować konfigurację linii produkcyjnej i poprawić TCO. To kluczowy krok, jeśli myśli się o przyciągnięciu większej liczby klientów - powiedział Algelo Kostes, właściciel i dyrektor generalny firmy Bickford’s, po czym dodał: - Zależało nam też na zróżnicowaniu oferty produktów. Planowaliśmy wprowadzić nowe napoje, w tym produkty na bazie mleka i jego roślinnych zamienników. Chcieliśmy też odejść od stosowania opakowań szklanych i puszek na rzecz butelek PET.
Projekt zakrojony na taką skalę wymagał od Bickford’s znalezienia partnera, najlepiej mającego doświadczenie w branży opakowań, a szczególnie w kwestiach związanych z wykorzystaniem maszyn do butelkowania, produkcją i serwisowaniem. Zwrócenie się z takim zadaniem do firmy Sidel było logicznym następstwem analizy tych założeń. Właściciel australijskiej marki postanowił rozpocząć współpracę od inwestycji w jedną, pełną, wszechstronną linię do napełniania butelek PET, która pozwoliłaby zarządzać zarówno butelkowaniem napojów bez konserwantów, jak i napojów gazowanych - odpowiednio za pomocą rozwiązań Aseptic Combi PredisTM i Combi SF300.
Dzięki temu firma Bickford’s zyskała większą dowolność w kwestii projektowania opakowań. Ta zasadnicza zmiana otworzyła przed firmą możliwość użycia znacznie większej powierzchni na prezentację marki, czy to w postaci etykiet termokurczliwych, czy samoprzylepnych (PSL). Zastosowanie sprawdzonej technologii sterylizacji preform na sucho firmy Sidel oznacza dla australijskiego producenta korzyść w postaci bezpiecznego, łatwego w obsłudze, ekonomicznego i trwałego rozwiązania w zakresie pakowania. Nowa linia produkcyjna oferuje zwiększenie możliwości zarówno pod kątem objętości, jak i rodzaju napojów przy jednoczesnym zapewnieniu szybkiego przełączania między obsługą poszczególnych produktów. Pozwala ona przetwarzać ponad 20 różnych jednostek magazynowych (SKU), w tym wodę niegazowaną, kawę z mlekiem, kawę z migdałami, cztery różne wody smakowe i osiem rodzajów soków - każdy z tych produktów w butelkach o pojemności 250 ml, 500 ml lub 1 l.