
Tworzywa, które ulegają degradacji mają właściwości pożądane dla pewnych zastosowań, jak np. worki na kompost, folia rolnicza czy jednorazowe opakowania dla cateringu czy narzędzi chirurgicznych - to zaledwie kilka przykładów.
Jednakże wykorzystanie tworzyw biodegradowalnych należy poddać dokładnej ocenie, aby sprawdzić, czy na przykład nie generują one zanieczyszczeń w cyklu recyklingowym, takim jak np. przetwarzanie butelek. Tworzywa sztuczne można produkować z dowolnego surowca, zawierającego węgiel i wodór. Obecnie najczęściej do tego celu wykorzystuje się paliwa kopalne, ale już dziś tworzywa sztuczne produkuje się z zasobów odnawialnych, takich jak cukier, czy kukurydza.
W przyszłości, obok paliw kopalnych, w coraz większym stopniu będzie się wykorzystywać np. biomasę lub inne źródła węgla, aby zapewnić społeczeństwu nieprzerwane dostawy wyrobów z tworzyw sztucznych. Biotworzywa to dziś mniej niż 1 proc. całego rynku tworzyw sztucznych, ale przewiduje się znaczny wzrost tego udziału. Zastosowaniem tworzyw sztucznych, na którym szczególnie skupia się debata o biotworzywach, są torby na zakupy.
- W debacie publicznej torby foliowe okazały się ofiarą nieodpowiedzialnych zachowań związanych z odpadami, co niezasłużenie nadszarpnęło reputację tego wyrobu, dzięki któremu możemy przenieść zakupy do domu, a którego stosowanie w aspekcie ochrony środowiska ma znacznie więcej zalet niż wad. Z wielu badań cyklu życia wynika, że foliowa torba na zakupy, a zwłaszcza mocna torba wielokrotnego użytku, zwana „the Bag for Life” jest najbardziej przyjazna dla środowiska. Ta debata to przykład nieporozumienia, jakie ma miejsce wokół pojęcia „biodegradowalności” – tłumaczy Grzegorz Rytko, dyrektor Fundacji PlasticsEurope Polska
Biodegradacja, podobnie jak każda inna forma rozkładu tworzyw sztucznych, nie rozwiązuje problemu śmieci – proces ten może trwać 18 miesięcy lub nawet dłużej, w zależności od warunków kompostowania.
- Ostatecznie debata na temat tworzyw wytworzonych z surowców odnawialnych oraz tworzyw biodegradowalnych stała się w ostatnim czasie bliższa rzeczywistości. Zainteresowane strony są coraz bardziej świadome wielu ograniczeń, jakie należy uwzględnić przy pozycjonowaniu danego produktu – dodaje prezes PlasticsEurope Polska.
Tekst powstał na podstawie materiałów Fundacji PlasticsEurope Polska.