Ekologiczna butelka AYA, to pierwsza zaprezentowana przez firmę Sidel koncepcja obejmująca szyjkę Swing o trzech stabilnych pozycjach, będącą rozwiązaniem opakowaniowym opatentowanym przez firmę Sidel. Po zakończeniu procesu formowania przez rozdmuchiwanie, szyjka pozostaje w pozycji pośredniej. Po napełnieniu i zamknięciu, na szyjkę butelki AYA wywierany jest mechaniczny nacisk, co pozwala na jej obniżenie i osiągnięcie w ten sposób wyjątkowego kształtu przypominającego literę V. W ten sposób następuje niewielkie zwiększenie ciśnienia, w wyniku czego zmniejsza się objętość pojedynczej butelki przy jednoczesnym zwiększeniu wytrzymałości w całym łańcuchu dostaw. Rozłożenie szyjki pozwala z kolei na zwiększenie objętości butelki i uniknięcie rozlania napoju podczas jej otwierania. Butelka AYA została również wyposażona w podstawę z dużym zagłębieniem, która pozwala na układanie butelek w stosy o mniejszej wysokości, co pozwala na zwiększenie pojemności przechowywania.
Opakowania wtórne ograniczone do minimum
Koncepcja AYA została opracowana zgodnie z podejściem firmy Sidel End to End, którego celem jest lepsze wykorzystywanie opakowań w całości, w ramach całego łańcucha dostaw. Wyjątkowy kształt litery V stanowi innowacyjne rozwiązanie, które pozwala na zmniejszenie rozmiarów opakowań oraz redukcję ilości wtórnych i trzeciorzędnych materiałów opakowaniowych, co przyczyni się do usprawnienia procesów logistycznych. Po pierwsze, nowatorski kształt daje możliwość układania butelek warstwami, a kształt podstawy dopasowany do kształtu szyjki butelki sprawia, że poszczególne warstwy są ze sobą stabilnie połączone. Kształt podstawy BOSS doskonale pasuje do zakrętki butelki, zapewniając stabilność podczas magazynowania i transportu palet. W takim układzie butelki są utrzymywane w opakowaniu przy po-mocy perforowanego separatora tekturowego, który łączy ich szyjki. Co więcej, takie rozwiązanie pozwala na dostosowanie rozmiarów separatora w celu ustalania dowolnych wymiarów opakowań, z uwzględnieniem ograniczeń przestrzennych i magazynowych w punktach sprzedaży. Drugie rozwiązanie opiera się na jeszcze bardziej efektywnym wykorzystaniu atrybutów kształtu butelki - kształt litery V pozwala na ich wzajemne zazębianie poprzez umieszczanie co drugiej butelki dnem do góry, co ułatwia wykorzystanie objętości opakowania wtórnego do maksimum i umieszczenie jak największej liczby butelek w danej przestrzeni, maksymalizując w ten sposób możliwości dystrybucji. Butelki mogą być więc rozmieszczone w taki sposób, aby optymalnie wykorzystać każdą przestrzeń magazynową, dzięki czemu można je łatwo transportować w kompaktowych opakowaniach zewnętrznych.
- Nieustannie myślimy o zrównoważonym rozwoju i ekologii, dlatego patrzymy na nasze opakowania i sprzęt z kompleksowego punktu widzenia - podsumowuje Laurent Lepoitevin. - Naturalnym jest zatem, że nasze podejście End to End zostało wykorzystane również w koncepcji AYA. Projektując nowe koncepcje, zawsze bierzemy pod uwagę nie tylko opakowania pierwotne, wtórne i trzeciorzędne, ale także ich interakcje z urządzeniami w zakładach produkcyjnych. Bierzemy również pod uwagę wszystkie skutki, jakie wywołują w całym łańcuchu wartości - dzięki temu zawsze dostarczamy naszym klientom i konsumentom najbardziej zrównoważone rozwiązania w zakresie opakowań.