Coca Cola świętuje w Polsce swój jubileusz. Jej pojawienie się nad Wisłą to nie tylko ekspansja znanej na całym świecie marki, ale też nowoczesne podejście do opakowań i ich zagospodarowywania.
W Polsce startowała budowa Huty Katowice, a na podbój globu ruszały piłkarskie Orły Górskiego. Świat z kolei dowiadywał się o aferze Watergate oraz z zapartym tchem śledził wojnę w Wietnamie i dramat izraelskich sportowców mordowanych w wiosce olimpijskiej w Monachium. Był to rok 1972. I właśnie wtedy w Warszawie podpisano umowę silącego się na kredytowaną nowoczesność rządu Edwarda Gierka z The Coca-Cola Company. Niedługo potem w stołecznych Zakładach Piwowarskich ruszyła pierwsza linia rozlewnicza Coca-Coli z dostarczonego do Polski koncentratu. Dzisiaj amerykański koncern celebruje 40 – lecie swojej działalności w naszym kraju.
Te cztery dekady pobytu między Odrą i Bugiem to nie tylko zainwestowanie 500 mln dolarów, ale też wiele wydarzeń dotyczących sektora opakowaniowego.
Początkowo szklane butelki, w które rozlewano napój sprowadzano do kraju z Hiszpanii. W 1976 r. cena 1 litrowej butelki Coca-Coli wynosiła 19 zł, zaś kaucja za nią aż 8 zł. Na tym przykładzie widać choćby na jak pełnych obrotach działał wówczas system kaucyjny o czym dzisiaj liczne środowiska z branży opakowań i tworzyw sztucznych mogą tylko pomarzyć.
W szczytowych okresie gierkowskiego otwarcia na Zachód roczna produkcja napoju osiągała 176 tys. hektolitrów. Oznacza to ok. 35 mln półlitrowych opakowań wprowadzanych rocznie na rynek. Ludność naszego kraju wynosiła wtedy niemal dokładnie tyle samo. Coca Cola była wtedy namiastką świata za Żelazną Kurtyną. Jej atrakcyjność skończyła się jednak już w latach 80., gdy jak wszystko inne zniknęła ze sklepów na dobre.
Nowe czasy dla Coca-Coli w Polsce zaczęły się dopiero wraz z transformacją ustrojową. W 1991 r. powstało pierwsze biuro firmy w Pałacu Kultury i Nauki. Przez 20 lat jej działalność rozwinęła się i obecnie system Coca-Cola reprezentują w naszym kraju spółki Coca-Cola Poland Services oraz Coca-Cola HBC Polska.
Ta pierwsza to spółka-córka The Coca-Cola Company, właściciela wiodących marek napojów bezalkoholowych. Coca- Cola HBC Polska to z kolei oddział Coca-Cola Hellenic Bottling Company, będącej pod względem sprzedaży drugim na świecie rozlewcą napojów The Coca-Cola Company.
Ciekawa w tym kontekście jest też historia marki Cola. Na początku lat 90. w momencie lawinowego wzrostu popularności butelek z tworzyw sztucznych, koncern musiał zastąpić nimi opakowania szklane. W tym celu podpisał umowę z firmą Hoop na rozlewanie napoju w butelki PET. Hoop skorzystało z szansy i po jakimś czasie wystartowało ze swoją marką Hoop Cola.
Tyle historii, czas na dwa słowa o wyzwaniach na przyszłość.
Tak jak na świecie, tak i Polsce koncern przygotowuje się do realizacji zadań zapisanych w strategii i mających się ziścić w 2015 r. Chodzi o lepszą gospodarkę opakowaniami. Coca Cola chce doprowadzić do zmniejszenia o 7 proc. ilości materiału wykorzystywanego na opakowania w przeliczeniu na 1 litr sprzedanego napoju, przyjmując jako punkt wyjścia rok 2008. Konkretne kroki są już wykonywane.
Coca Cola na rynku opakowań w Polsce
- Strony:
- 1
- 2