Wykorzystanie modyfikowanego asfaltu staje się coraz bardziej powszechne: w tym roku miał miejsce wzrost o 63% w porównaniu do 2019 r. Asfalt tego typu jest odporny na powstawanie dziur i trzy razy bardziej trwały od tradycyjnie stosowanego; ponadto znacząco redukuje hałas oraz koszty związane z utrzymaniem i konserwacją nawierzchni. A wszystko dzięki materiałom pochodzącym z recyklingu.
Zgodnie z danymi Ecopneus, do tej pory we Włoszech przy zastosowaniu asfaltu modyfikowanego kauczukiem pochodzącym z recyklingu zużytych opon (ELT) zbudowanych zostało ok. 600 km dróg, co w przybliżeniu odpowiada dystansowi dzielącemu Rzym i Mediolan. Ecopneus jest organizacją non-profit, która zajmuje się zbieraniem, obróbką i odzyskiwaniem zużytych opon. Założono ją z inicjatywy największych producentów opon obecnych na włoskim rynku, takich jak Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin czy Pirelli.
Asfalty modyfikowane dodatkiem kauczuku pochodzącego z recyklingu stanowią wartościowe rozwiązanie, z którego korzysta się na całym świecie od ponad 60 lat; we Włoszech długość dróg zbudowanych w ten sposób sukcesywnie wzrasta – od nieco ponad 100 km w 2010 r. do 592 km pod koniec 2020 r.
Ta pozytywna tendencja stanowi potwierdzenie dojrzałości branży, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę sytuację trwającą przez ostatni rok, gdzie trudności i obostrzenia związane z pandemią COVID-19 spowodowały redukcje w większości sektorów. W efekcie asfalt modyfikowany kauczukiem pochodzącym z recyklingu jest obecnie jednym z najbardziej interesujących rozwiązań dla administracji publicznej i organów zarządzających siecią włoskich dróg, ponieważ jego wykorzystanie pozwala im na dokonywanie lepszych inwestycji finansowych w zakresie infrastruktury, a jednocześnie na zmniejszenie niedogodności napotykanych przez użytkowników, niekorzystnego wpływu na środowisko procesów związanych z budową oraz kosztów wynikających z utrzymania dróg.
Zalety płynące z tego rozwiązania obejmują m.in. redukcję hałasu generowanego przez pojazdy o 5 dB oraz do trzech razy większą trwałość nawierzchni w porównaniu do standardowego asfaltu.
- Uzyskane rezultaty zachęcają nas do dalszego rozwoju w tym kierunku - deklaruje dyrektor generalny Ecopneus, Giovanni Corbetta - Przez lata ciężko pracowaliśmy nad rozpowszechnieniem wiedzy na temat wykorzystania kauczuku pochodzącego z recyklingu w budowie dróg, tworząc i wspierając wiele badań oraz inicjatyw naukowych, takich jak choćby projekt Life Nereide współfinansowany przez UE. W 2021 r. mamy nadzieję na jeszcze szerszą popularyzację tej technologii, również dzięki wejściu w życie nowych legislacji, które przyczynią się do zwiększenia jakości materiałów porecyklingowych pochodzących z ELT. Wiele krajowych firm jest także coraz bardziej zainteresowanych tą technologią.
Wykorzystanie sproszkowanego kauczuku pochodzącego z recyklingu pozyskanego ze zużytych opon pozwala na produkcję nawierzchni łączących wydajność mechaniczną na wysokim poziomie z pozytywnymi dla społeczeństwa aspektami, takimi jak redukcja hałasu czy trwałość. Właśnie z tych powodów ostatnie zastosowanie modyfikowanego asfaltu w prowincji Pawia otrzymało dofinansowanie z Cassa Depositi e Prestiti, która uznała wartość technologiczną i środowiskową tego rozwiązania.
AM