Wsparcie online, serwis zdalny, rozszerzona rzeczywistość – to funkcje, które obecnie są już szeroko wykorzystywane. Jakie są wasze osiągnięcia w tej dziedzinie?
Digitalizacja jest priorytetem polityki rozwojowej w ENGEL. Każdego roku inwestujemy dwucyfrową kwotę milionów euro w cyfryzację. Już w samym obszarze serwisu wiele się zmieniło w ostatnich latach. Z wieloma nowo zainstalowanymi wtryskarkami można się już połączyć online i z każdym dniem ich przybywa. Dzięki rosnącej liczbie aplikacji cyfrowych automatycznie wzrastają możliwości dotyczące łączności maszyn. COVID-19 przyspieszył ten rozwój. Wsparcie online i zdalna konserwacja są kluczowe, aby zapewnić produktywność i ciągłość dostaw także w przypadku kryzysów.
Podczas pandemii, gdy usługi serwisowe na miejscu nie były możliwe w normalnym zakresie, zebraliśmy bardzo dobre doświadczenia, jeżeli chodzi o wykorzystanie komunikatorów wideo w ramach naszego wsparcia online. Na ich podstawie powstała nasza nowa oferta e-connect.expert view. W klasycznej wersji wsparcia online technik serwisu ENGEL ma dostęp do interfejsu sterownika wtryskarki. Nowa aplikacja internetowa dostarcza ponadto za pomocą wideo dodatkowych informacji o statusie podzespołów maszyny i o otoczeniu wtryskarki. Około 75% wszystkich poważnych awarii można rozwiązać na odległość. Czas znalezienia błędu skraca się o 70%.
Korzystanie z komunikatorów wideo jest możliwe przez smartfon i tablet oraz okulary AR do rzeczywistości rozszerzonej (ang. augmented reality). Jedynym wymaganiem jest połączenie z internetem. Pierwsi klienci ENGEL pracują już przy użyciu okularów AR. Odnotowujemy powszechne zainteresowanie nową technologią. Zaletą okularów AR jest to, że ma się obie ręce wolne do pracy z maszyną. Dodatkowo w formie tekstu, animowanych obiektów lub krótkich sekwencji wideo można wyświetlać informacje, które ułatwiają wspólną pracę.
Mamy również do czynienia z gwałtownym rozwojem AI. Jest to szczególnie widoczne w sferze społecznej, chociaż często widzimy również skutki uboczne tego rozwoju. A jakie znaczenie ma AI dla procesów wtrysku?
Sztuczna inteligencja otwiera nowe możliwości także w procesie wtryskiwania. Pierwszym zastosowaniem dla wtryskarki jest iQ process observer od ENGEL, dzięki któremu zbliżamy się coraz bardziej do samoregulującej się wtryskarki. Zbieramy anonimowe i uogólnione dane z analiz klientów, którzy udzielili nam na to wyraźnej zgody. Tak samo możemy posłużyć się doświadczeniami zebranymi w obszernej, zainstalowanej bazie do dalszego rozwoju iQ process observer lub uczenia maszynowego. Nasi klienci zyskują dzięki ciągłym ulepszeniom oprogramowania.
Na koniec poproszę, aby wcielił się pan w rolę wizjonera. Jak będzie wyglądał sektor technologii wtrysku za 20–30 lat?
Procesy przetwócze staną się inteligentne i transparentne. Dzięki temu zapewnimy nad wyraz oszczędne wykorzystanie energii oraz surowców i poddamy tworzywa sztuczne recyklingowi. Do tego momentu najważniejsze jest budowanie sieci firm z branży tworzyw sztucznych wzdłuż całego łańcucha wartości.
Aplikacje, takie jak ENGEL e-connect.24 do konserwacji zdalnej i wsparcia online, działają dziś przede wszystkim w ramach tzw. platform pionowych. Wymiar pionowy oznacza cyfrową reprezentację instalacji lub jednostki produkcyjnej w ramach pojedynczego łańcucha przetwarzania. Ten „cyfrowy bliźniak” opisuje instalację i jej zachowanie na podstawie danych i tworzy w ten sposób podstawę do optymalizacji.
Poprzez przejście na platformy poziome, aktywnie promowane przez ENGEL i inne przedsiębiorstwa z branży tworzyw sztucznych, łączymy te aplikacje wzdłuż całego łańcucha wartości orazy wymieniamy informacje i dane, wykraczając poza granice pojedynczego przedsiębiorstwa. Zyskuje na tym gospodarka obiegu zamkniętego. Nie będziemy musieli już poddawać materiałów downcyklingowi, tylko recyklingowi, a nawet upcyklingowi. Przykładowo, niewidoczny cyfrowy znak wodny umieszczony na opakowaniach umożliwia ukierunkowane sortowanie odpadów z tworzywa sztucznego, a tym samym wysokiej jakości recykling według jednolitego rodzaju. Znak wodny umożliwia identyfikację materiału, producenta opakowań i procesu przetwarzania. Te dane są dostępne dla wszystkich osób korzystających z platformy poziomej. Dzięki danym użytkownicy mogą sterować procesem recyklingowym oraz późniejszym przetwarzaniem recyklatu pod kątem maksymalnej efektywności wykorzystania zasobów i w tym kontekście dopasowywać te procesy do siebie. W ten sposób wspólnie z naszymi klientami i partnerami tworzymy zrównoważony przemysł tworzyw sztucznych.
Rozmawiał: Jacek Leszczyński