Członkowie studenckiej inicjatywy Horyzyn z Monachijskiego Uniwersytetu Technicznego (TUM) w Niemczech opracowali drona, który może ratować życie w nagłych wypadkach. Studenci zaprojekowali elektryczny pojazd latający z technologią pionowego startu i lądowania (eVTOL), który może transportować defibrylator i umieszczać go w miejscu zdarzenia. Jego zaletą jest fakt, że jest w stanie docierać na miejsce znacznie szybciej, niż służby ratunkowe. Maszyna została stworzona z wykorzystaniem platformy 3DExperience od firmy Dassault Systèmes.
W przypadku zatrzymania akcji serca liczy się każda minuta. Tymczasem czas reakcji służb ratunkowych na terenach wiejskich bywa niekiedy bardzo długi. Zastosowanie drona, który osiąga maksymalną prędkość 120 km/h, pozwala umieścić defibrylator na miejscu zdarzenia w ciągu kilku minut. Sprzęt ten może obsługiwać każda osoba, która jest w jego zasięgu, nawet jeśli nie posiada specjalistycznej wiedzy medycznej. Wszystko dzięki temu, że nowoczesne urządzenia po włączeniu wskazują głosowo krok po kroku, jak ich używać.
Scentralizowany rozwój w chmurze
W ramach działałności sponsorskiej Dassault Systèmes udostępnił swoją platformę 3DExperience członkom założonej w 2019 roku inicjatywy studenckiej. To na niej dron jest projektowany, opracowywany, testowany i nieustannie optymalizowany. Firma technologiczna wsparła również studentów na początku wdrożenia.
Korzystając z platformy opartej na chmurze, Horyzyn był w stanie przełamać wewnętrzne silosy danych i zapewnić wszystkim uczestnikom projektu możliwość pracy na zawsze aktualnych i najnowszych wersjach, bez obawy o utratę danych. Dzięki temu, że wszystkie etapy rozwoju są zarządzane w tym samym środowisku oprogramowania, zespół był w stanie uprościć wewnętrzną komunikację oraz skrócić czas rozwoju i projektowania.
Zaprojektowanie idealnego kadłuba przy zastosowaniu MODSIM
Horyzyn stosuje zintegrowane podejście do modelowania i symulacji (MODSIM), w myśl którego symulacja jest elementem towarzyszącym całemu procesowi rozwoju od początku do końca. Przykładowo podczas projektowania kadłuba, zespół mógł już w fazie koncepcyjnej symulować wpływ różnych ciężarów na tę część maszyny i określić optymalną metodę zastosowania obciążenia. Pozwoliło to młodej ekipie uniknąć budowy prototypów, co przełożyło się na oszczędność czasu i pieniędzy.
Po udanym etapie wdrożenia Horyzyn pracuje nad dalszym rozwojem koncepcji i planuje testy technologii we współpracy ze służbami ratunkowymi. Potencjalne przykłady zastosowań obejmują awaryjne dostarczanie EpiPens (strzykawek z adrenaliną używanych w pierwszej pomocy przy ciężkich reakcjach alergicznych) lub leków potrzebnych w nagłych wypadkach. Dodatkowo studenci ściśle współpracują z firmami z branży lotniczej nad dalszym rozwojem sektora dronów.
Więcej informacji można przeczytać na stronie: 3ds.com