Powstał pierwszy seryjnie produkowany element samochodowy, wykonany ze wzmocnionego włóknem szklanym termoplastycznego kompozytu zawierającego tworzywo Ultramid firmy BASF.
Producentem okazał się koncern OPEL. Samochód miał swoją premierę w marcu tego roku. Posiada fotele wykonane z termoplastycznego laminatu wzmocnionego włóknem ciągłym znanym jako „organiczny arkusz”. To pierwszy na świecie taki fotel produkowany na masową skalę. Tworzywa wykorzystywane przy tej produkcji to poliamidy z grupy Ultramid. Zastosowanie materiałów od BASF oznacza, że fotele w Oplu Astra OPC są o 45 proc. lżejsze niż dotychczas.
Laminaty termoplastyczne wzmocnione włóknem ciągłym, zwane również kompozytami, są zbudowane na zasadzie tkaniny impregnowanej tworzywem sztucznym przetworzonej do formy laminatu. Służą do wzmocnienia elementów wykonanych z tworzywa, które muszą być w szczególności lekkie, a przy tym zachowywać najlepsze właściwości.
Firma BASF opracowała dwa gatunki tworzywa Ultramid przy produkcji foteli do Opla Astry OPC: gatunek niewzmocniony pełni rolę materiału impregnacyjnego dla tkaniny włókna szklanego, a modyfikowane udarnościowo tworzywo Ultramid wzmocnione krótkim włóknem szklanym stosowane jest przy formowaniu materiału do uzyskania kształtów żeber i krawędzi tego elementu za pomącą klasycznego formowania wtryskowego. Bardzo duża wytrzymałość laminatu pozwala znacząco zmniejszyć grubość ścianek, redukując przy tym ewidentnie wagę fotela.
Po wspólnym projekcie foteli dla Opla Insignii OPC w 2008, wówczas jeszcze bez wzmocnienia laminatu, technologiczna kooperacja obu firm ewoluowała.
Aby zaprojektować i zbudować fotele Opla Astry OPC, inżynierowie BASF określili rodzaje tworzyw do wirtualnego zaprojektowania laminatów wzmocnionych włóknem ciągłym oraz obszarów żebrowanych elementu. Wiedza zdobyta podczas tego doświadczenia zostanie wykorzystana do rozwinięcia możliwości uniwersalnego narzędzia symulacyjnego Ultrasim. Umożliwi to osiągnąć zdolność przewidywania zachowań termoplastycznych elementów kompozytowych wzmacnianych włóknem ciągłym.
Kompozytowe fotele produkowane są przy użyciu technologii „In-mold”: polega ona na umieszczeniu rozgrzanego i miękkiego laminatu w formie wtryskowej, nadając odpowiedni kształt, mocując odpowiednio można wykonywać stosowne wypraski.