E-mail marketing: dlaczego warto go stosować?

E-mail marketing: dlaczego… Opłaca się wykorzystywać mailingi reklamowe kierowane bezpośrednio do odbiorców i potencjalnych odbiorców swoich usług i produktów – wynika z Raportu Ekspertów GetResponse, dotyczącego stanu email marketingu w Polsce w 2012 r. Jednocześnie wciąż nie wszystkie firmy tak robią, a te które korzystają z tego narzędzia popełniają błędy, obniżające skuteczność własnego działania.

Badanie zorganizowane przez GetResponse miało odpowiedzieć na kilka pytań. Przede wszystkim, jaki jest poziom zaawansowania i skuteczności email marketingu w Polsce, jak zmienia się on w zależności od wielkości przedsiębiorstwa czy branży oraz jaka jest najpopularniejsza strategia email marketingowa stosowana przez polskie firmy. Ankietę przeprowadzono na 250 podmiotach z 15 branż.

Badanie dotyczyło takich elementów email marketingu jak budowa listy odbiorców, optymalizacja formularzy zapisu, segmentacja odbiorców, dostarczalność komunikatów, optymalizacja wysyłanych newsletterów.

I tak: najpopularniejszym sposobem budowania listy odbiorców jest używanie formularzy zapisu w swoich firmowych serwisach internetowych. Jeśli chodzi o optymalizację formularzy zapisu, to większość wysyła emaila z prośbą o potwierdzenie subskrypcji do wszystkich nowych subskrybentów. Chcąc natomiast segmentować swoich odbiorców firmy umieszczają link wypisu z bazy subskrybentów, a wypisane kontakty usuwają z bazy automatycznie. 81 proc. badanych zapewnia, że wysyłane wiadomości są skutecznie dostarczane do skrzynek najważniejszych klientów.

Opłaca się wykorzystywać mailingi reklamowe kierowane bezpośrednio do odbiorców


Zdaniem badanych większego sensu nie ma z kolei prowadzenie kampanii email marketingowych poprzez umieszczanie formularza zapisu do newslettera na facebookowym fan pagu; wykorzystywanie kampanii reaktywacyjnych adresowanych do osób, które nie otwierają wiadomości przez dłuższy czas; korzystanie z serwisów do wysyłek, które automatycznie usuwają adresy generujące zwroty; wykorzystanie sekwencji wiadomości follow up do wzmocnienia podtrzymywania zaangażowania i zainteresowania odbiorców.

W kontekście kluczowego czynnika jakim jest budowa bazy odbiorców, ponad trzy czwarte przyznało, że odbywa się to w sposób organiczny poprzez umieszczenie w widocznym miejscu na stronie oraz firmowym blogu formularza zapisu do newslettera. Niemal tyle samo osób rozwija listę odbiorców zgodnie z dobrymi praktykami email marketingu wysyłając subskrybentowi emaila z prośbą o potwierdzenie subskrypcji. Tylko 40 proc. respondentów wykorzystuje do budowania listy mailingowej wspominanego już Facebooka. Co ciekawe, połowa uczestników badania gromadzi kontakty do bazy odbiorców na targach, konferencjach i sklepach wykorzystując papierowe formularze zapisu.

Słabo rzecz ma się z kolei z segmentacją i jakością stworzonej już bazy. To też ważne, bo nie wystarczy „nałapać” kontaktów. Powinny one jeszcze być sensowne.

Mniej niż 50 proc. wykorzystuje w prowadzonych kampaniach segmentację odbiorców w oparciu o płeć, wiek, miasto. Nie jest też z reguły sprawdzane, czy email z komunikatem został w ogóle otworzony. Połowa zadeklarowała, że regularnie usuwa z listy subskrybentów nieaktywne przez ostatnie sześć miesięcy adresy email.

Kto w Polsce najchętniej korzysta z promowania produktów i usług poprzez email marketing?

Najwyższy odsetek przypada na firmy o wielkości 51-250 pracowników. Z email marketingu korzysta 69 proc. z nich. Na drugim miejscu znalazły się małe przedsiębiorstwa (11-50 pracowników) z wynikiem 64 proc. Dużym zaskoczeniem może być stosunkowo słaby wynik firm zatrudniających ponad 250 pracowników (60 proc.). Listę zamykają mikroprzedsiębiorstwa (1 – 10 osób) ze średnim wynikiem 57 proc.

Najwyższym poziomem email marketingu mogą pochwalić się dwie branże: E-marketing i E-commerce oraz turystyka, którym udało się osiągnąć średni wynik na poziomie 72 proc. Sektor nieruchomości osiągnął wynik 69 proc., agencje reklamowe i sektor nowych technologii 62 proc. To czołówka.

A kto jest w ogonie?

Najrzadziej z e-mail marketingu korzysta branża motoryzacyjne (29 proc.), gastronomiczna (38 proc.) oraz sprzedaż detaliczna (41 proc.).

- Wyniki badania GetResponse pokazują, że kondycja polskiego email marketingu oraz świadomość dostępnych narzędzi rośnie z roku na rok. Email marketing, będący jednym z najtańszych i najbardziej efektywnych kanałów komunikacji online nadal pozwala zarówno małym jak i średnim biznesom budować skuteczną sprzedaż oraz komunikację z obecnym i potencjalnym klientem. Trendy na polskim rynku są bardzo spójne z tym, co obserwujemy na rynku amerykańskim, a marketerzy zdają się mieć bardzo podobne wyzwania. Nadal blisko 20 proc. firm ma problem ze skutecznym dostarczaniem wiadomości e-mail do odbiorców - tłumaczy Maciej Ossowski, reprezentujący organizatora badania.

Nasz wortal Plastech.pl wychodzi tutaj firmom na spotkanie. Jedną z form promocji, które proponujemy jest właśnie e-mail marketing. Przygotowujemy projekty e-maili, a następnie wysyłamy je do zainteresowanych odbiorców. Dzięki temu w bardzo krótkim czasie, możemy przedstawić tysiącom odbiorców ofertę Państwa firmy, życzenia świąteczne, czy też zaproszenie na targi lub inne ważne wydarzenie. Aby mailing dotarł do właściwych osób istnieje możliwość sprecyzowania konkretnej grupy docelowej, do której wysłana zostanie wiadomość. W celu uzyskania szczegołów zapraszamy do kontaktu.

Czytaj więcej: