Elesa+Ganter wprowadziła nową serię kół ręcznych

Elesa+Ganter wprowadziła nową… W ramach unifikacji modeli kół ręcznych pełnych Elesa+Ganter wprowadziła nową serię o oznaczeniu VDN. Gama dostępnych modeli poszerza się o nowy typ - koło z wbudowanym sprzęgłem o oznaczeniu VDN.FP+I+ST.

- Jak wszystkie koła z serii VDN, nowy model został wykonany ze specjalnego duroplastu - spełniającego wytyczne rozporządzenia REACH, tj. nie zawierającego w swym składzie niebezpiecznych związków chemicznych.

Ponadto konstrukcja koła uwzględnia zwiększenie grubości w miejscu, w którym mocowana jest rękojeść, a specjalnie wyprofilowany wieniec z wypustami od spodu, umożliwia pewne chwytanie i dokonywanie regulacji - powiedział Filip Granowski, Dyrektor Zarządzający Elesa+Ganter Polska.

Koło wyposażone jest w obrotową rękojeść ułatwiającą napędzanie, a co najważniejsze w zestaw sprzęgłowy (Rys. 2), który czyni je tzw. kołem bezpiecznym.

kołó ręczne

Rys. 1. Koło ręczne pełne bezpieczne VDN.FP+I+ST

Co to oznacza? Koło w pozycji spoczynkowej może obracać się swobodnie na zamontowanej osi, nie przenosząc momentu obrotowego. Sprzęgnięcie koła, które odbywa się poprzez jego odciągnięcie, powoduje zazębienie się dwóch wieloklinów i umożliwia przeniesienie momentu obrotowego na wałek. Po wykonaniu operacji koło powraca automatycznie do pozycji spoczynku.

przekrój

Rys. 2. Półwidok-półprzekrój przez zestaw sprzęgłowy koła VDN.FP+I+ST

Koła mogą być dostarczane również w wersji ze sprzęgłem załączanym poprzez pchnięcie (Rys. 3). W takim przypadku połączenie wielowypustowe zazębia się, kiedy koło jest pchnięte w kierunku osiowym. Uruchomienie sprzęgła koła przez pociągnięcie jest jednak bezpieczniejsze, ponieważ minimalizuje ryzyko przypadkowego uruchomienia mechanizmu sprzęgającego.

sprzęganie

Rys. 3. Możliwe kierunki sprzęgania koła VDN.FP+I+ST

Koła bezpieczne sprawdzają się przede wszystkim w miejscach, gdzie mechanizmy śrubowe napędzane są w sposób mieszany, tj. jednocześnie za pomocą napędu mechanicznego (silnik) jak i ręcznego. Przykładem zastosowania mieszanego napędu są choćby śruby pociągowe obrabiarek, gdzie do zgrubnego nastawienia pozycji stosowany jest napęd elektryczny, a do precyzyjnego wyregulowania napęd ręczny. Mogą być również stosowane tam, gdzie napędzane masy mają dużą bezwładność i rozpędzenie wału powoduje kontynuowanie ruchu obrotowego głównej osi, a tym samym elementu napędu ręcznego. Zjawisko to stanowi bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia osób, które znajdą się w pobliżu obracającego się elementu.

Źródło: Elesa+Ganter

Czytaj więcej: