Coraz bardziej nowoczesne technologie drukowania etykiet samoprzylepnych umożliwiają obecnie produkcję już nawet najbardziej skomplikowanych projektów wzbogacających opakowania etykietami.
Tradycją istniejącą od wielu dekad jest prozaiczny fakt, że na opakowaniu pojawia się papierowa etykieta. W ostatnich jednak latach zasadność jej umieszczania zaczęła budzić coraz większe wątpliwości. Typowym papierowym etykietom coraz trudniej jest bowiem wychodzić naprzeciwko rosnącym wymaganiom przynoszonym zarówno przez względy marketingowe, jak i typowo użytkowe. Zdaniem samych producentów, spada skuteczność z jaką tego rodzaju etykiety są w stanie przyciągnąć uwagę konsumentów. Nie wyróżniają one już produktu na sklepowej półce, znacznie wolniej nadążają też za innowacjami, którym podlegają same opakowania, nie komponują się z nimi w sposób designerski.
Według niedawnych badań przeprowadzonych na zlecenie amerykańskiej firmy Fasson Avery Dennison tradycyjne etykiety papierowe ustępują miejsca ich samoprzylepnym konkurentkom drukowanym głównie techniką fleksograficzną.
Najczęściej nowoczesne etykiety pojawiają się wpierw na produktach klasy premium. Już teraz np. producenci piw, win i innych alkoholi chętnie zastępują klasyczne etykiety papierowe klejone na mokro eleganckimi etykietami foliowymi. Powoli ta tendencja zauważana jest również na rynku spożywczym. Droższe artykuły, jak choćby wykwintne marynaty, konfitury czy sosy sprzedawane w słoiczkach w coraz większym stopniu oznakowanych etykietą samoprzylepną, głównie przezroczystą. To, zdaniem samych właścicieli marek, prosty i wcale już nie tak drogi sposób, by wyróżnić produkty o wyższej jakości. Etykiety samoprzylepne ze względu na bardziej zaawansowane metody drukowania i lepszej jakości materiały wierzchnie stwarzają zupełnie nowe możliwości produkcyjne.
Fleksografia, bo to ona przyczynia się w największy sposób do zmian w segmencie etykiet przeznaczonych na opakowania, pozwala na wprowadzenie różnorodnych technik dekoracyjnych, wykorzystanie rozmaitych surowców ozdobnych do produkcji, np. papierów czerpanych, folii metalizowanych, czy też folii ultra clear o wysokiej przezroczystości. Folie te pozwalają uzyskać bardzo pożądany efekt nadruku bezpośrednio na opakowaniu typu „No Label Look”. Także szeroka gama klejów przynosi sposobność aplikowania etykiety na wszelkiego rodzaju podłożach i kształtach, co skutkuje m.in. poprawą wyglądu etykiety, czyli większym połyskiem, intensywniejszą kolorystyką, błyszczącymi lakierami.
Innym widocznym trendem jest ponadto zmniejszenie rozmiarów etykiety. Często te, które są klejone na mokro muszą być aplikowane jak owijka z zakładką, samoprzylepna etykieta może być natomiast krótsza. Fleksografia wykorzystywana w procesie tworzenia etykiet na opakowania gwarantuje dodatkowo wygodniejszy, czystszy i mniej awaryjny proces aplikacji, oszczędność czasu, niższe koszty aplikacji, a także tańszy serwis maszyn etykietujących, efektywniejszą ochronę środowiska poprzez użycie cieńszych materiałów i produktów z recyklingu oraz podkładów poliestrowych.
Wskazane możliwości w jasny sposób przekładają się na liczne korzyści. Po pierwsze, etykiety samoprzylepne znacznie poprawiają widoczność produktu na półce, a tym samym zwiększają jego konkurencyjność wobec innych artykułów. Po drugie, klasa opakowania i etykiety wpływa również na postrzeganie jakości samego produktu, a nawet marki. Co więcej koszt etykiet samoprzylepnych w dłuższej perspektywie nie wpływa na wzrost jednostkowej ceny produktu, a może znacząco przyczynić się do zwiększenia jego sprzedaży.
Warto tu podać konkretny przykład z rynku. Oto bowiem nie tak dawno temu dobrze znana także w Polsce firma Kraft wprowadziła na dressingi samoprzylepne, eleganckie etykiety z przezroczystej folii. Dające efekt „No Label Look” etykiety umożliwiły konsumentom obejrzenie zawartości opakowań, a tym samym możliwość sprawdzenia wizualnej jakości wyrobu. Zabieg poskutkował. Jak wykazały badania w ciągu pierwszego roku sprzedaż tych konkretnych sosów wzrosła o ponad 15 proc.