Nowe rozwiązania na rynku etykiet samoprzylepnych rozszerzają ich funkcjonalność. Chodzi o etykiety typu open – close, znajdujące swoje zastosowanie w sektorze spożywczym.
W ostatnich trzech latach rynek etykiet samoprzylepnych open – close wzrastał w naszej części Europy o 12 proc. w ciągu roku. To pokazuje, że produkty te zaczęły cieszyć się ogromnym zainteresowaniem.
Etykiety samoprzylepne open – close wykonane są z surowców, które umożliwiają ich wielokrotne odklejanie i przyklejanie. Odpowiednio dobrane materiały wierzchnie oraz różnego rodzaju kleje sprawiają, że oprócz podstawowych funkcji, takich jak oznakowanie produktu, informowanie czy wzmacnianie przekazów marketingowych, etykieta open - close jest również elementem mechanizmu zamykającego opakowanie.
Dzięki swym właściwościom może zabezpieczać świeżość produktu, chroniąc go przed utratą aromatu czy chrupkości, lub też po prostu uniemożliwia jego rozsypanie.
To istotne, gdyż dotychczas wielorazowe przylepce stosowane były głównie w branżach kosmetycznej lub chemicznej. Tego rodzaju ograniczenie spowodowane było głównie, właściwościami klejów, które nie spełniają odpowiednich norm bezpieczeństwa. Obecnie na rynku jest coraz więcej materiałów, które mają certyfikaty i mogą być stosowane w bezpośrednim kontakcie z żywnością.
Poszerzona funkcjonalność etykiet w połączeniu z bezpiecznymi dla żywności surowcami tłumaczy rosnącą popularność etykiet typu open - close w branży spożywczej. W ten sposób dzięki dokładnemu powtórnemu zaklejeniu opakowania coraz częściej zabezpieczane są zamknięcia przypraw, makaronów, ryżów.
Wiadomo, że rynek spożywczy jest bardzo wymagający. Oprócz norm bezpieczeństwa należy również precyzyjnie dobierać poszczególne surowce tak, by etykieta jak najdłużej spełniała swoją funkcję. Dla produktów, które pakowane lub przechowywane są w niskich temperaturach stosuje się materiały wierzchnie odporne na wilgoć, ale są też takie, które z łatwością wytrzymają wysokie temperatury. Etykiety na produktach sypkich wykonywane są z surowców, których właściwości odlepne nie zmniejszają się radykalnie pod wpływem przyklejania się do nich pyłków lub kurzu.
Etykieta open - close poza swoją szczególną funkcją, wciąż pozostaje narzędziem wzmacniającym komunikaty sprzedażowe. Możliwe jest więc korzystanie ze wszelkiego typu uszlachetnień jak np. metalizowanych kolorów, tłoczenia, błyszczących lakierów. Hitem są etykiety przezroczyste, dzięki którym bez otwierania można mieć wgląd w zawartość opakowania.