Dane opublikowane przez Beverage Can Makers Europe (BCME) wskazują, iż ubiegły rok był pomyślny dla producentów puszek - wzrosła nie tylko produkcja i sprzedaż tego typu opakowań, lecz także ich udział w europejskim rynku.
W 2013 roku wyprodukowano na terenie Europy prawie 60 mld puszek do piwa i napojów bezalkoholowych - o 3 proc. więcej niż w roku poprzednim. Był to jednocześnie czwarty z rzędu rok, kiedy produkcja puszek wzrastała.
Rosnąca produkcja była napędzana zwłaszcza przez rynek wschodnioeuropejski, gdzie wzrost wyniósł 4,8 proc., tymczasem w Europie Zachodniej stopa wzrostu wyniosła 2,5 proc.
Dane BCME wskazują, iż produkcja puszek do napojów bezalkoholowych wzrosła o 4 proc., mimo 1-procentowego spadku konsumpcji napojów gazowanych w Europie. W przypadku piwa produkcja puszek wzrosła o 2 proc., choć jednocześnie zanotowano spadek konsumpcji piwa w pojemnikach o 3 proc. Oba wskaźniki są dla wytwórców puszek znakiem, iż producenci napojów coraz wyraźniej dostrzegają zalety tych opakowań na tle innych rozwiązań.
Rosnący trend do wykorzystywania puszek do rozlewania napojów odzwierciedlają dane dotyczące piwa - obecnie ok. 20 proc. całkowitej sprzedaży stanowią w tym przypadku puszki, podczas gdy na przełomie stuleci wskaźnik ten wynosił zaledwie 14 proc. W sektorze gazowanych napojów bezalkoholowych odsetek wykorzystania puszek wynosi 10 proc.
- Najnowsze dane stanowią dowód na zauważalny wśród producentów i konsumentów wzrost popularności puszek jako opakowań do napojów - mówi Welf Jung z BCME. - W ostatnich latach mogliśmy zauważyć, że czołowe marki wprowadzały nowe rozmiary i formaty opakowań, aby dotrzymać kroku zmianom służącym wygodzie kupujących czy też np. dopasować się do zmniejszanych rozmiarów wózków sklepowych. Spodziewamy się w tym roku na rynku nowych rozwiązań w tym zakresie. Puszki zyskały popularność jako opakowanie do piwa, napojów bezalkoholowych i energetycznych dzięki łatwości napełniania, efektywności przestrzennej, wygodzie użytkowania i nieskomplikowanemu procesowi recyklingowi.