Ocieplający się klimat zaczyna coraz bardziej wpływać na życie naszej planety. Wzrost temperatur, choć z pozoru niewielki, powoduje zmiany widoczne szczególnie w rejonach polarnych. Zmniejszająca się pokrywa lodowa w Arktyce otwiera powoli nowe szlaki żeglugowe, pozwalając coraz bardziej zajrzeć w głąb tej tajemniczej krainy.
Jak bardzo zmienia się daleka północ i czy te zmiany się zatrzymają? Czy rzeczywiście nasze wnuki będą czytać o górach lodowych tylko w książkach? Szukając odpowiedzi na te pytania, w głowach osób skupionych wokół Fundacji 4 Kontynenty zrodził się pomysł wielkiej żeglarskiej wyprawy "Arktyka 2017 – Śladami Ginących Lodowców", która rozpocznie się 29.04.2017 a skończy 08.10.2017. Na rejs zapraszają Fundacja 4 Kontynenty oraz nowoczesna stocznia jachtowa Mariner Yachts. Więcej informacji o wyprawie znaleźć można na stronie Arktyka 2017.
Jak i z czego buduje się w Polsce jachty kompozytowe
Luksusowe jachty naszej produkcji opuszczające naszą polską stocznię to w 100% ręcznie wykonane jednostki żaglowe - mówi Michał Seweryn, Prezes Zarządu Mariner Yachts. - Od ponad 25 lat z największą dbałością o jakość produktów tworzymy stale rozwijającą się gamę naszych flagowych modeli. Wszystkie etapy produkcyjne począwszy od przygotowania projektu, laminacji, instalacji wyposażenia odbywają się na miejscu, mamy więc ciągłość w procesie kontroli jakości na każdym etapie budowy oraz finalnie możemy wykonać test wodowania na, znajdującym się przy hali, Zalewie Dziećkowickim.Modele Mariner Yachts zaprojektowane zostały przez doświadczonego żeglarza regatowego, mającego na swoim koncie wiele tytułów mistrzowskich, Wojciecha Spisaka. Dzięki jego projektom jednostki Mariner Yachts mają nie tylko sportowy charakter, ale także klasyczną elegancję, prostotę w obsłudze, a ich wnętrze zostało tak zaprojektowane aby w inteligentny sposób wykorzystać jak najwięcej przestrzeni. W każdym jachcie stosowane są nowoczesne i bezpieczne materiały o najwyższych standardach, gwarantowane przez nadany producentowi certyfikat zgodności z dyrektywami Unii Europejskiej – C E, dzięki czemu klient ma pewność, że jego jacht spełnia wszystkie wymagania jakościowe oraz bezpieczeństwa.
Kadłub wykonywany jest z laminatu poliestrowo - szklanego zbrojonego matą, matą i tkaniną lub matotkaniną. W celu utwardzenia formy nanoszona jest cienka warstwa specjalnego wosku, która następnie odparowuje. Następnie forma jest polerowana na wysoki połysk, po czym nakłada się dwie warstwy żelkotu. W kolejnym etapie nanosi się żywicę za pomocą specjalnych futrzanych wałków, po czym kadłub jest laminowany. Po wyschnięciu kadłuba, jego dno jest balastowane za pomocą dokładnie odważonych, zgodnie z projektem, płytek ołowianych zalanych żywicą. Do kadłuba, za pomocą kleju z włóknem szklanym, przytwierdzony jest pokład. I w ten oto sposób powstaje tzw. "skorupa". Na tym etapie wkraczają elektrycy, tapicerzy, stolarze w celu zabudowy wnętrza. Na pokładzie montowane są też okucia oraz kompletny takielunek.
Ukończony jacht jest gotowy do prezentacji na wszelkich imprezach targowych w kraju i za granicą.