Lanxess opracował nowe gatunki gumy, które mogą przynieść branży samochodowej wiele korzyści.
Nowości firmy Lanxess pomagają obniżyć tarcie toczne opon. To ważne, bowiem energooszczędne opony mają coraz większe znaczenie: są bardziej ekologiczne i bezpieczniejsze od swych tradycyjnych odpowiedników.
Komisja Europejska chce by od 2012 r. wszystkie nowe samochody były wyposażone w tzw. zielone opony z niższym tarciem tocznym. Ma to na celu oszczędność paliwa. Tym samym każdy samochód i każda ciężarówka w Europie, która używałaby „zielonych opon” mogłaby oszczędzić 4,5 miliarda litrów paliwa typu diesel i 1,5 miliarda litrów benzyny w skali rocznej. Taki wynik przyczyniłby się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 15 milionów ton.
I właśnie koncern Lanxess wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu na tego typu produkty. Aby je jednak stworzyć konieczne jest opracowanie specjalnych materiałów, czyli gumy, która nadawałaby się do produkcji takich opon. Lanxess jest jednym z największych producentów gum syntetycznych oraz chemikaliów gumowych dla przemysłu oponowego, więc jego działalność w tym obszarze jest w pełni zrozumiała.
Firma skupiła się na produkcji tzw. wysokowydajnościowej gumy. Jednym ze sposobów optymalizacji jej wydajności jest tworzenie inteligentniejszego użycia wypełniaczy krzemionkowych w bieżnikach poprzez ulepszenie rozproszenia krzemionki w mieszance gumy. W najnowszej, wciąż rozwijanej w Lanxess, generacji kauczuku butadienowo-styrenowego (SSBR), wypełniacz krzemionkowy może być spojony z kauczukiem w jeszcze efektywniejszy sposób. Poprawia to wydajność opony, zwiększa przyczepność, zmniejsza tarcie toczne jak i stopień zużycia.
Kolejną nowością, oprócz SSBR, są katalizator neodymowy polibutadienu (NdBR) oraz guma butylowa.
Gumy neodymowe są znacznie bardziej elastyczne niż porównywalne z polibutadienu, co sprawia, że są chętnie używane w różnego rodzaju mieszankach dla opon. Pomagają zmniejszyć ich zużycie oraz tarcie toczne bieżnika, ulepszyć szczeliny i zwiększyć odporność na proces starzenia się, będącej pod naciskiem ściany bocznej. Ponadto guma butylowa do dętek lub do wewnętrznej tulejki opony bezdętkowej zapobiega wyciekowi powietrza. Jest to szczególnie istotne ponieważ zachowanie poprawnego ciśnienia w oponie pomaga zaoszczędzić paliwo i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.
Chemikalia gumowe Lanxess przyczyniają się również do tego, że opony stają się bardziej przyjazne środowisku. Dla przykładu domieszka Vulcuren sprawia, że bieżnik opony twardnieje i starzeje się wolniej, w związku z czym właściwości przyczepne opony w warunkach suchych i mokrych pozostają dłużej na niezmiennym poziomie i to przez cały okres żywotności. Vulcuren zapobiega w ten sposób pogarszaniu się jakości kluczowych części gumowych w bieżniku i to nawet w warunkach ekstremalnego nacisku. Domieszka zmniejsza również zużywanie się opon.
Ostatnią ciekawą nowością Lanxessa jest Nanoprene.
Pod tą nazwą kryje się wysokowydajna domieszka gumowa przeznaczona dla bieżników zawierających krzemionki i znacząco zmniejszająca stopień zużycia. Wydłuża ona okres żywotności opony o 15 proc. i poprawia przyczepność także o 15 proc. Zmniejsza dodatkowo tarcie toczne. Tajemnicą tego przedsięwzięcia są małe rozmiary, a także funkcjonalność powierzchniowa cząsteczek Nanoprene. Domieszka składa się z cząsteczek gumy o wielkości 50 nanometrów. Ich powierzchnia posiada specjalne „punkty zaczepienia” które oddziałują z wypełniaczem krzemionkowym.
Lanxess AG
LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. Przedmiotem działalności koncernu jest opracowywanie, produkcja i dystrybucja półproduktów chemicznych, dodatków, specjalistycznych substancji chemicznych oraz tworzyw sztucznych.
Polska