Firma Owens-Illinois, światowy lider w produkcji opakowań szklanych wprowadza innowacyjne rozwiązania zarówno w designie, jak i metodach produkcji opakowań szklanych.
Opakowanie produktu ma istotne znaczenie dla samego produktu. Służy jako pojemnik transportowy i magazynowy oraz chroni produkt przed ingerencją czynników zewnętrznych. W coraz większym stopniu, opakowania stanowią też decydujący element wyboru produktu. To właśnie one przykuwają uwagę i wspierają decyzję o zakupie produktu. Inna istotna sprawa to wpływ materiału opakowaniowego na środowisko.
Trendy, wzornictwo, design nie omijają branży opakowań. Stąd starania O-I w dziedzinie tworzenia nowych projektów.
Ciekawym rozwiązaniem jest stworzona dla niemieckiego producenta soków Angel nowa gama butelek. Standardowa, cylindryczna butelka wyróżniona została poprzez zastosowanie matowej, białej powłoki. Charakterystyczne opakowanie zyskało luksusowy charakter. Wyjątkowość bio-soków podkreśla także graficzny motyw oraz delikatna czcionka na przezroczystym tle.
Innym przykładem odpowiedzi na aktualne trendy w branży opakowań szklanych jest rozwiązanie wykorzystane przy tworzeniu butelki wyprodukowanej dla nadmorskiego browaru Suffolk’s Adnams Brewery. Butelka w ciemnoniebieskim kolorze z przezroczystą etykietą nawiązuje z jednej strony do aktualnych trendów, a z drugiej do orzeźwiającej bryzy morskiej kojarzącej się z miejscem pochodzenia produktu.
Zespoły O-I, opracowując najnowsze koncepcje opakowań, mają na uwadze wygodę i potrzeby producentów oraz konsumentów, ale także kwestie ochrony środowiska naturalnego. Tradycyjna butelka "Schlegen” jest preferowanym materiałem opakowaniowym do win z regionu Mozeli i niemieckiej Hesji Nadreńskiej.
Jej lżejsza wersja Lean+GreenTM, dostępna w wersji zielonego szkła bądź flintu, ułatwia transport oraz wychodzi naprzeciw potrzebom klientom troszczącym się o środowisko naturalne. W produkcji ekologicznej wersji zużywa się ok. 75-80 proc. szkła pochodzącego z recyklingu w przypadku butelek zielonych oraz 30-40 proc. w przypadku butelek z flintu. Korzystanie z odnawialnych źródeł oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla przy produkcji nie są jedynymi zaletami Lean+GreenTM. Butelka waży o 80 g mniej niż jej standardowa wersja, w związku z czym jest przyjaźniejsza konsumentom i detalistom.
Kolejny przykład zastosowania najnowszych technologii to butelka Vortex. Wyprodukowana dla firmy MillerCoors stanowi przykład łączenia wiedzy o szkle z innowacyjnym podejściem w zakresie technik produkcji. Specjalne wewnętrzne wytłaczanie podkreśla smak oraz umożliwia ozdobienie butelki na wiele sposobów. Technologia produkcji została opatentowana, a wykorzystanie butelki Vortex podniosło sprzedaż piwa Miller Lite o 5 proc.
Innowacje to nie tylko zastosowanie najnowszych technologii ale również niestandardowe podejście do formy samego opakowania.
Efektem współpracy O-I oraz włoskiej firmy Casitalia jest niezwykły, kwadratowy słoik do dżemów Casa Giulia. Włoski przysmak sprzedawany jest w wielu krajach na rynku europejskim, azjatyckim oraz w Stanach Zjednoczonych. Jego unikalny kształt wraz z prostą, jasną etykietą podkreśla autentyczność produktu, na czym zależało producentom. Ergonomiczny kształt ułatwia z kolei transport i rozwiązuje wiele problemów logistycznych, z którymi spotykają się firmy przewożące produkty w tradycyjnych stożkowatych lub cylindrycznych opakowaniach.
Firma O-I jest liderem na rynkach Europy, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej oraz w regionie Azji i Pacyfiku i oferuje szklane opakowania podlegające w całości recyklingowi. Powstała w 1903 r. i zatrudnia obecnie ponad 24 tys. osób w 81 zakładach produkcyjnych w 22 krajach. W 2009 r. sprzedaż netto z działalności w dziedzinie produkcji szkła wyniosła 7,1 mld USD. W Polsce koncern Owens-Illinois posiada dwa zakłady produkcyjne – Hutę Szkła Jarosław i Hutę Szkła Antoninek.