Innowacjom w opakowaniach z tworzyw nie będzie końca
Wybór najodpowiedniejszej metody formowania tych nowych materiałów - spośród takich jak formowanie wtryskowe (jedno lub wielowtryskowe oraz technika 2K), wtryskiwanie z rozdmuchem, wytłaczanie z rozdmuchem i termoformowanie - stanowi oczywiście ważny czynnik sukcesu przy tworzeniu nowego opakowania. Jednocześnie wprowadzane są także nowe technologie.
Technika formowania o nazwie 2K polega na połączeniu dwóch różnych materiałów w jednym procesie formowania wtryskowego, aby otrzymać gotowy produkt. Pozwala to producentom na formowanie części zamykających z TPE (termoplastyczny elastomer), wprowadzanie znaków firmowych, łączenie różnych kolorów oraz tworzenie produktów wielowarstwowych.
Ponadto technika formowania 2K oferuje zalety estetyczne i większą swobodę pod względem kształtu produktów. Być może najciekawszym przykładem tego procesu jest korek produkowany do słynnych butelek Grolsch z zamknięciem pałąkowym, w którym porcelanę zastąpiły tworzywa sztuczne.
Nowe możliwości w dziedzinie opakowań z tworzyw sztucznych pojawiają się nie tylko dzięki nowym materiałom i procesom produkcyjnym. Równie bogaty jest obecnie wybór technik zdobniczych, a stale pojawiają się nowe – nadruki na opakowaniach (tampodruk, sitodruk, suchy offset, wytłaczanie w folii metalowej), etykietowanie w formie (IML), etykiety samoprzylepne, metalizowanie, wytłaczanie, obróbka elektroiskrowa, specjalistyczne koncentraty barwiące, współwtryskiwanie, etykiety termokurczliwe... lista wydaje się nie mieć końca.
Ciekawym nowym procesem zdobniczym jest selektywna galwanizacja (z wykorzystaniem procesu formowania wtryskowego 2K). Metoda ta pozwala klientom bardzo precyzyjnie określić, który obszar powierzchni formowanej wtryskowo części ma być galwanizowany.
Możliwości dalszych innowacji w dziedzinie opakowań z tworzyw sztucznych są więc nadal ogromne. Prowadzone stale prace rozwojowe zapewniają coraz szerszy wybór rozwiązań w zakresie projektowania, produkcji i zdobnictwa, dzięki czemu dostarczane opakowanie może precyzyjnie odpowiadać wymaganiom produktu i wizerunku marki.
Ważne jest to, aby maksymalnie wykorzystać dostępne możliwości – dobierając najodpowiedniejsze materiały, procesy formowania i metody zdobnicze, dostosowane do cech produktu i celów marketingowych firmy. Wymaga to konsultacji ze specjalistami, którzy mają dostęp do najnowszych rozwiązań i mogą wybierać spośród wszystkich znanych technologii i materiałów, aby stworzyć właściwe rozwiązanie.
Ashley Salter,
dyrektor handlowy w RPC Market Rasen.
- Strony:
- 1
- 2