Przemysł opakowaniowy jest znaczącym międzynarodowym czynnikiem gospodarczym: z produkcją o wartości ponad 400 mld euro branża ma się znakomicie na całym świecie, a roczny wzrost obrotów mieści się w granicach 2-4 proc. W produkcji środków opakowaniowych Azja zdetronizowała już Amerykę Północną i Europę Zachodnią i generuje dzisiaj około 30 proc. wielkości produkcji światowej.
Wartość produkcji środków opakowaniowych w Niemczech wzrosła w ubiegłym roku o 9 proc., osiągając wartość 28 mld euro. Poszczególne segmenty materiałów opakowaniowych rozwijały się jednak w sposób bardzo zróżnicowany. Wartościowo opakowania metalowe (aluminium i blacha) zanotowały największy przyrost o 11 proc. (wartość produkcji 5 mld euro). W opakowaniach z tworzyw sztucznych zanotowano przyrost o 10 proc. Jednak dzięki temu, że ich produkcja ma wartość 12 mld euro, to wyraźnie przewodzą one w branży.
W ubiegłym roku niemieccy producenci opakowań z papieru, kartonu i tworzyw sztucznych wyeksportowali towary za 2,1 mld euro, czyli o 12 proc. więcej niż miało to miejsce w roku wcześniejszym. Z tej kwoty 1,5 mld euro przypadło na państwa należące do Strefy Euro (plus 11 proc.), natomiast około 640 mln euro na pozostałe państwa (plus 15 proc.).
- W nowoczesnym społeczeństwie opakowanie ma duże znaczenie. Nie tylko chroni towar przed ingerencją, utrudnia kradzieże sklepowe, służy jako pojemnik transportowy i magazynowy, ale umożliwia także ekonomiczny transport i efektywny przepływ towarów w handlu. Przyczynia się również do kształtowania opinii o towarze wśród konsumentów oraz do decyzji o zakupie. Opakowanie odgrywa coraz większą rolę jako instrument komunikacji, gdyż obecnie około 70 proc. decyzji zakupowych podejmowane jest bezpośrednio przy regale - mówi Michael Degen z firmy Messe Düsseldorf, która organizuje największe opakowaniowe targi na świecie interpack. Odbywają się one co trzy lata i w tym roku zaplanowano je w dniach 24 - 30 kwietnia w niemieckim Düsseldorfie.
Opakowania są też wskaźnikiem społecznego dobrobytu. Europa Zachodnia, Ameryka Północna i Japonia zużywają około 70 proc. światowej podaży opakowań. Oznacza to, że 10 proc. światowej populacji zużywa 70 proc. opakowań.
Niebagatelne znaczenie opakowań widać także w ich udziale w produkcie krajowym brutto. W krajach przemysłowych wartość ta osiąga poziom 1-2 proc. PKB. W Polsce jest to nieco poniżej 2 proc. Natomiast w krajach rozwijających się i wschodzących wartość ta wynosi zaledwie 0,5 proc.
Podobnie zróżnicowanie rozwija się rynek w krajach przemysłowych i wschodzących. W Europie Zachodniej, Ameryce Północnej i Japonii rynek opakowań rośnie w tempie 2 proc. rocznie, natomiast w gospodarkach progowych np. w Ameryce Południowej, Azji (z wyjątkiem Japonii) i Afryce rynek materiałów opakowaniowych rośnie w tempie dwucyfrowym.
Wprawdzie rynki i wymagania stawiane opakowaniom są zróżnicowane pod względem funkcjonalności, wzornictwa i produkcji, jednak główne trendy i tematy są podobne. Na całym świecie rośnie złożoność opakowań, nacisk na ich wartości ekologiczne, możliwości przechowywania, lepsze dozowanie, możliwość ponownego zamknięcia i kontrolowanego poboru zawartości. Trend idzie jednoznacznie w kierunku opakowań High-Tech. Głównym odbiorcą opakowań na całym świecie jest przemysł spożywczy i napojów. Trafia tam około dwóch trzecich całej produkcji.
Zdecydowanie najpopularniejszymi materiałami opakowaniowymi i to nie tylko w Polsce czy Niemczech, są papier i karton z udziałem 37 proc. oraz tworzywa z 34 proc. udziałem.
Jednak i przy tym podziale występują regionalne preferencje. I tak np. w Azji udział opakowań z tworzyw sztucznych jest wyższy niż w Europie i Ameryce Północnej. Wraz z rozwojem nowoczesnych opakowań i nowych pól zastosowań na całym świecie rośnie zapotrzebowanie na tworzywa sztuczne, które zastępują opakowania z papieru i kartonu, metalu i szkła.
To jak zmienia się światowy przemysł opakowaniowy będzie można zaobserwować właśnie w Düsseldorfie na targach interpack 2008. - Impreza ta otwiera swoje podwoje i wszyscy mający cokolwiek do powiedzenia w branży opakowaniowej będą w jej ramach prezentować swoje innowacje, produkty i usługi, które pozwalają na optymalne rozwiązanie problemów opakowaniowych.
Z okazji targów interpack 2008 nasz serwis Plastech.pl we współpracy z firmą A.S. Messe Consulting, wyłącznym przedstawicielem w Polsce firmy Messe Düsseldorf, prowadzą przedsprzedaż biletów i katalogów na targi INTERPACK 2008. Kupując bilet za pośrednictwem naszego serwisu można zaoszczędzić nie tylko czas, ale i pieniądze.
A.S.M. Consulting Duesseldorf s.l.
Wyłączny przedstawiciel na Polskę spółek targowych Messe Düsseldorf GbmH, Messe Düsseldorf Asia, Messe Düsseldorf China
Polska