Rozmowa z Agnieszką Kulisiewicz, dyrektorem zarządzającym w Mapro Polska S.A.
W tym roku firma Mapro będzie świętowała 30-lecie swojego istnienia. Jak w kilku słowach podsumowałaby pani waszą dotychczasową działalność?
Grupa Mapro swoim zasięgiem obejmuje trzy państwa: Polskę, Czechy i Słowację. Najstarszą ze spółek jest spółka czeska, która została założona w 1991 r. i to właśnie ona obchodzi w tym roku 30-lecie swojej działalności. Z kolei Mapro Polska w 2021 r. świętuje swoje 10. urodziny. Wszystkie spółki są ze sobą ściśle powiązane nie tylko kapitałowo; charakteryzuje je ugruntowana pozycja na każdym z rynków, ogromna dynamika rozwoju, ale przede wszystkim bardzo zaangażowany i wysoko wykwalifikowany zespół specjalistów.
Od samego początku istnienia spółek jedną z kluczowych wartości jakimi się kierują jest kapitał ludzki. Mapro tworzą ludzie, którzy każdego dnia z pasją wykonują swoje zadania, starając się sprostać oczekiwaniom każdego, nawet najbardziej wymagającego kontrahenta. W samej Polsce na co dzień współpracujemy z ponad 400 firmami z branży przetwórstwa tworzyw sztucznych; pod naszą opieką serwisową jest ponad 1,7 tys. sztuk wtryskarek o sile zwarcia od 40 ton do 4 tys. ton. Naszymi klientami są firmy produkujące dla każdej gałęzi przemysłu, począwszy od branży budowlanej, poprzez zabawkarską, instalacyjną, medyczną, AGD i skończywszy na branży samochodowej.
Dla nas każdy przetwórca jest tak samo ważny, niezależnie czy jest to mała rodzima firma, czy międzynarodowa korporacja będąca światowym liderem w swoim sektorze. Nasz zespół tworzą specjaliści z ponad 25-letnim doświadczeniem w branży przetwórstwa tworzyw sztucznych, którzy nieustannie poszerzają swoją wiedzę i nabywają nowe kompetencje, dzięki czemu jesteśmy gotowi natychmiast wdrażać najnowsze rozwiązania, optymalizujące procesy produkcyjne naszych kontrahentów.
Co w 2020 r. było dla Mapro największym wyzwaniem?
Miniony rok był trudny i nieprzewidywalny dla większości przedsiębiorców na świecie. Obserwując sytuację, od samego początku skupiliśmy się na zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw maszyn do naszych kontrahentów, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.
Ponieważ rok 2019 był dla nas rekordowy jeśli chodzi o liczbę zakontraktowanych wtryskarek, których dostawy zostały zaplanowane na pierwszą połowę 2020 r., wiedzieliśmy że będzie to okres bardzo intensywny zwłaszcza dla naszego serwisu - i tak też było. Z kolei druga część naszego zespołu czas mniejszej aktywności w terenie przeznaczyła na inwestycję w swoją wiedzę i kompetencje. Od połowy marca zorganizowaliśmy szereg szkoleń wewnętrznych, obejmujących różne zagadnienia, w których udział wzięli praktycznie wszyscy pracownicy Mapro Polska.
Staraliśmy się także zachować nasze dotychczasowe standardy spotkań wewnętrznych - przykładowo, spotkanie podsumowujące 2020 r. odbyło się jak co roku, tyle że tym razem w formule online. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że były to najlepsze decyzje, jakie mogliśmy podjąć na tamtą chwilę, czego efektem jest kolejny rekordowy rok pod względem liczby wtryskarek zamówionych przez naszych klientów w Polsce.
Czy mimo trwającej pandemii udało się państwu rozszerzyć swoje portfolio produktów i usług? A może trudna sytuacja przełożyła się na zahamowanie tempa rozwoju waszej oferty?
Mamy to szczęście, że jesteśmy wyłącznym autoryzowanym dystrybutorem marki Haitian International - światowego lidera pod względem liczby produkowanych rocznie wtryskarek. Haitian osiągnął ten status w 1992 r. i utrzymuje go do dziś, przy aktualnej średniej produkcji na poziomie 35 tys. sztuk wtryskarek rocznie. Przez większą część ubiegłego roku przygotowywaliśmy się do naszego jubileuszu oraz premiery wtryskarek trzeciej generacji w Europie, która miała miejsce na początku stycznia.
Od wiosny 2020 bezpłatnie szkolimy przetwórców z różnych zagadnień związanych z przetwórstwem tworzyw sztucznych. Przygotowaliśmy liczne bloki tematyczne, w których każdy przetwórca znajdzie coś dla siebie i swojego zespołu. Webinary Mapro cieszą się ogromną popularnością od pierwszego dnia emisji, co bardzo nas zmotywowało do dalszych działań w tym zakresie. W połowie 2020 r. postanowiliśmy wprowadzić je na stałe do naszego portfolio usług.
W okresie trwającej pandemii kontynuowaliśmy także działania mające na celu wyjście naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i wprowadziliśmy (jak się okazało, z wielkim powodzeniem) kompleksowe usługi i produkty związane z układami uplastyczniania. Oferujemy profesjonalne doradztwo techniczne w doborze odpowiedniej geometrii i sposobie wykonania układów uplastyczniania, w zależności od przetwarzanego tworzywa i rodzaju produkcji; pomiary zużycia ślimaka, cylindra oraz elementów dodatkowych. Jesteśmy w stanie dostarczyć kompleksowe rozwiązanie dla każdego klienta i każdej wtryskarki.