Wino w opakowaniach wykonanych z kartonu zaczyna zdobywać coraz większą popularność. I wcale nie dotyczy to win najmarniejszego sortu.
Już nie tylko tradycyjne szklane butelki, czy eksperymentalne butelki PET, ale także kartony stają się pełnoprawnymi opakowaniami, w których przechowywane jest wino.
Opakowania kartonowe jako alternatywa dla butelek pojawiły się w branży winiarskiej już w latach 80. Wtedy jednak nie udało im się na stałe zagościć na rynku. Trudność związana z wprowadzaniem do sprzedaży win w kartonach brała się z przekonania, że jest to zbyt szlachetny napój jak na tak mało ekskluzywny rodzaj opakowania.
Musiało minąć kilkanaście lat, by powrót kartonów spotkał się z oczekiwaniami producentów wina. By tak się jednak stało widocznej zmianie musiała ulec sama funkcjonalność opakowań kartonowych. Przez lata zyskały one jednak dużo bardziej atrakcyjną grafikę i zostały wzbogacone w specjalne zamknięcia ułatwiające nalewanie i dalsze przechowywanie. W tej chwili tak pakowane wina spotykane są nie tylko zagranicą, ale także w Polsce, gdzie opakowania tego rodzaju wytwarza m.in. firma Tetra Pak.
Kartony dla win stały się bardzo smukłe, co w pewnym sensie ma imitować tradycyjne szklane opakowanie, przybrały też ścięte, opływowe kształty i elegancką fakturę. Nie potrzebują przy tym etykiet, ponieważ kolorowe i zadrukowane opakowania mają na tyle przestrzeni do zagospodarowania, że same w sobie z łatwością pełnią funkcję informacyjną.
Jakie zalety zdecydowały o pojawieniu się tego typu opakowań w sektorze winiarskim? Najważniejszą z nich jest oczywiście aseptyczność opakowania. Jest to właściwość kluczowa, gdyż wina kartonowe muszą zachować długotrwałą świeżość. Ponadto specjalne otwarcia projektowane jedynie dla tego rodzaju opakowań kartonowych, np. w opakowaniach mleka lub napojów wykorzystywane sa inne rozwiązania, umożliwia wygodne nalewanie wina i ponowne zamknięcie opakowania. Rzecz jasna materiał kartonowy musi być nieprzepuszczalny dla światła, dzięki czemu skutecznie jest w stanie chronić wino przed promieniami UV. Wina w kartonach sa ponadto tańsze od tych w szkle, a opakowanie po wykorzystaniu alkoholu można łatwo poddać recyklingowi. O tym, że wina w omawianych opakowań zyskują popularność świadczy regularny wzrost sprzedaży. W 2006 r. było to w Europie przyrost rzędu 14,7 proc.
Stale realizowane są też nowe pomysły urozmaicające tę formę opakowań. I tak spotkać już można np. niewielkich rozmiarów jednoporcjowe opakowania o pojemności 250 ml. Są to opakowania małe, wygodne, a przy tym pomyślane w ten sposób, aby ich zawartość była wypijana w jednym momencie, bez konieczności przechowywania wina i jego powtórnego otwierania i zamykania. Pojedyncze opakowania mini zaczęto również sprzedawać w wielopakach stanowiących ekwiwalent butelki wina. Warto wspomnieć, że opakowań w kartonach doczekała się m.in. dobrze znana choćby w Polsce marka Sangria.