Na rynku produktów należących do kategorii chemicznej wzrasta sprzedaż opakowań o dużej pojemności. Trend jest widoczny m.in. w odniesieniu do koncentratów i tradycyjnych płynów do płukania tkanin. Klienci coraz częściej wybierają opakowania o większych rozmiarach, a producenci coraz silniej wspierają tę tendencję poprzez oferowanie większych gabarytów, w które produkt jest opakowany.
Badania opakowań, w których sprzedawane są koncentraty i płyny do płukania tkanin, przeprowadziła firma AC Nielsen. Z jej pomiarów wynika, że klienci decydując się na zakup tych produktów sięgają po duże opakowania.
I tak, jeśli rzecz dotyczy koncentratów, to nabywcy najczęściej decydują się na opakowania litrowe. Jeszcze dwa lata temu w opakowaniach o tej wielkości rozchodziło się 56 proc. towaru. Rok później liczba wzrosła już do ponad 60 proc. Wydaje się, że w najbliższym czasie to właśnie opakowania litrowe zmonopolizują ten sektor. Nie należy natomiast spodziewać się dalszego powiększania formatu opakowań dla koncentratów. Statystyki wskazują bowiem, że w opakowaniach 2 litrowych sprzedawało się zaledwie 4 proc. produktu.
Ciekawie prezentują się też wyniki dotyczące tradycyjnych płynów do płukania tkanin. Najlepiej sprzedają się one w opakowaniach, których pojemność nie przekracza 1 litra. W takich pojemnikach trafia do klientów ponad 65 proc. sprzedanych płynów. Dużą popularnością cieszą się też największe opakowania o pojemności ponad 4 litrów. Stanowią 20 proc. całej sprzedaży płynów.
Eksperci z AC Nielsen podkreślają, że im większy sklep, tym mocniej zwiększa się procentowy udział sprzedaży największych opakowań. Zasada ta odnosi się do wszystkich dóbr szybkozbywalnych.
I tak w handlu tradycyjnym, jeśli weźmiemy pod uwagę klasyczne płyny do płukania tkanin, ledwie 15 proc. sprzedaży stanowią opakowania o pojemności większej niż 1 litr. Dla kontrastu w hipermarketach tego typu opakowania, to aż 87 proc. całości. Przodownictwo dzierżą opakowania o pojemności 4 litrów i większe, które generują 60 proc. sprzedaży. Z kolei w supermarketach wartości rozkładają się po równo. Połowę sprzedaży stanowią opakowania mniejsze niż 1 litr, a druga połowę większe.
W przypadku koncentratów dominującą rolę odgrywają opakowania litrowe i to bez względu na rodzaj sklepu. Zmienia się jedynie poziom ich przewagi nad konkurentami. W hipermarketach i supermarketach osiągają one 63 proc. udział w sprzedaży, a w handlu tradycyjnym 56 proc. Z kolei w miejscach wielkopowierzchniowych opakowanie 1 litrowe traci na rzecz 2 litrowego, które w sklepach tradycyjnych ma nieznaczne udziały.
Wyniki potwierdzają bardzo wyraźny trend, który obserwujemy w większości kategorii chemicznych w Polsce – jest to wzrost średniej wielkości opakowania. Konsumenci coraz częściej wybierają opakowania o dużych rozmiarach, a producenci coraz silniej ten trend wspierają oferując coraz większe rozmiary opakowań swoich produktów.
Dlaczego analiza odnosząca się do płynów i koncentratów jest tak ważna? Wartość sprzedaży środków do prania i płukania tkanin w placówkach handlu detalicznego wynosi blisko 1,5 mld zł.