Kompas żywieniowy na opakowaniach Nestle

Kompas żywieniowy na opakowaniach… Opakowania produktów spożywczych pełnią bardzo wiele funkcji – gwarantują utrzymanie wysokiej jakości produktu, zabezpieczają go przed zepsuciem, utrzymują smak, a ich dobrze dobrana wielkość sprawia, że nie marnujemy jedzenia. Opakowanie to przede wszystkim podstawowe źródło informacji o produkcie.

Jedną z firm, która poważnie potraktowała wymóg umieszczenia na opakowaniu przejrzystej informacji o produkcie, jest Nestlé. W ramach specjalnie stworzonego Kompasu Żywieniowego na opakowaniach umieszczane są dodatkowe informacje o zasadach zbilansowanej diety i innych ciekawostkach związanych z tematyką żywienia.

Kompas Żywieniowy to część strategii Tworzenia Wspólnej Wartości (ang. Creating Shared Value, CSV), czyli społecznej odpowiedzialności biznesu w ujęciu Nestlé. Kompas Żywieniowy jest częścią opakowania, na którym konsumenci mogą znaleźć tabelę wartości odżywczych, a także dowiedzieć się więcej o produkcie, jego miejscu w zbilansowanej diecie czy zasadach prawidłowego żywienia. Służą temu informacje umieszczone w polach "Warto wiedzieć" i "Warto porozmawiać". W tym ostatnim polu znajduje się informacja, jak można skontaktować się z serwisem konsumenta, aby dowiedzieć się więcej o roli produktu w diecie i wyrazić swoją opinię. W polu tym jest umiejscowiony także QR code, który po zeskanowaniu przenosi do strony internetowej zawierającej rozbudowaną informację o produkcie.

Tabela wartości odżywczych będąca elementem Kompasu Żywieniowego zawiera obowiązkową informację o zawartości energii i najważniejszych składników odżywczych w przeliczeniu na 100 g lub 100 ml produktu. Dla wygody konsumentów podawane są również wartości w przeliczeniu na 1 porcję produktu. Dodatkowo na opakowaniach produktów pojawia się dobrowolny system znakowania żywności RWS (Referencyjna Wartość Spożycia) pomocy przy samodzielnej ocenie wartości odżywczych danego produktu. Oznakowanie RWS znajduje się na opakowaniach wszystkich produktów Nestlé.

Nestle


Oprócz informacji zamieszczanych na opakowaniach, Nestlé pracuje także nad innymi sposobami ich ulepszania. Jednym z nich jest zmniejszanie ich wagi. Dla przykładu: szkło w słoiku majonezu Winiary 250 g waży teraz o 5 g mniej niż w 2012 roku. Dzięki tej jednej operacji w dziale kulinariów firma w 2013 roku zaoszczędziła 39 ton szkła. Przedstawiciele Nestlé zauważają, że mniejsza waga opakowań to lżejsze siatki z zakupami, więcej wolnego miejsca w kuchennych szafkach, a także mniejsza emisja CO2 w transporcie.

Czytaj więcej:
Etykiety 165