
– Niezwykła wytrzymałość i twardość naszego materiału działają w dużym stopniu na jego korzyść - powiedział Harri Dittmar, ekspert ds. projektowania lekkich konstrukcji w oddziale Bond-Laminates koncernu. - Dzięki tym właściwościom ochrona podwozia, które jest podatne na uderzenia kamieni lub nawet otarcia o nawierzchnię na drogach złej jakości, jest solidniejsza i zapewnia niezwykłą odporność na uderzenia.
Regularne ułożenie ciągłych włókien szklanych tego kompozytu nadaje ponadto zabezpieczonej części atrakcyjny wygląd przypominający strukturę węgla.
Materiał Tepex dynalite 104-RG 601 składa się ze struktury polipropylenowej, której częścią jest tkanina zawierająca w 47 proc. objętości niedoprzędy z włókien szklanych ciągłych. Wytwarzany przy zastosowaniu procedury formowania tłocznego, zespalającej procesy przepływu i formowania. Polega na połączeniu polipropylenu z niedoprzędami z włókien szklanych ciągłych i tworzeniu komponentu bezpośrednio z masy tworzywa termoplastycznego DLFT (Direct Long Fiber Thermoplastic) w formie tłocznej. Szczególną cechą procesu produkcyjnego jest to, że obydwie zewnętrzne warstwy materiału Tepex dynalite są tłoczone jednocześnie, aby wzmocnić poszczególne miejsca podatne na największe obciążenia. W rezultacie powstaje element o "kanapkowej" strukturze z rdzeniem z materiału DLFT oraz częścią powierzchniową wykonaną ze specjalistycznego kompozytu.
– W porównaniu z elementem DLFT wykonanym w całości z polipropylenu zewnętrzne warstwy wykonane z naszego materiału zapewniają trzykrotnie większą wytrzymałość i pochłanianie energii – mówi Dittmar.
Przedstawiciele Lanxess wskazują na wielorakie możliwości zastosowania produktu, m.in. jako zabezpieczenia podwozi samochodów, szczególnie pojazdów przeznaczonych do krajów, w których stan dróg nie jest najlepszy, a tym samym wymagających dodatkowej ochrony.
– Rozwiązania o strukturze kanapkowej zawierającej DLFT mogą być nawet o 50 proc. lżejsze od stali i o 20 proc. lżejsze od zabezpieczeń aluminiowych - zauważa Dittmar. - Kompozyty termoplastyczne o strukturze kanapkowej stanowią ponadto lepszą izolację dźwiękową w przypadku uderzeń kamieni – innym słowy, materiały te wykazują również doskonałe właściwości akustyczne.