Koncern motoryzacyjny Ford wraz z firmą Dow zamierza zredukować wagę pojazdów o ok. 300 kg. Pomocne w realizacji tego projektu mają okazać się nowe kompozyty.
Włókno węglowe od kilkudziesięciu już lat wykorzystywane jest w lotnictwie oraz przy produkcji samochodów wyczynowych. Dzieje się tak ze względu na jego dużą wytrzymałość i niską wagę. Jeszcze do niedawna zastosowanie tego materiału w produkcji samochodów seryjnych nie było możliwe z uwagi na zbyt wysokie koszty.
Jednak współpraca naukowców z Forda i Dow pozwoli opracować metodę wytwarzania włókna węglowego, umożliwiającą zastosowanie komponentu w seryjnej produkcji pojazdów. Wpłynie to znacznie na zmniejszenie zużycia paliwa w samochodach. Nowe kompozyty mają spełniać normy bezpieczeństwa oraz standardy jakości.
Technologia ma służyć przede wszystkim autom hybrydowym i elektrycznym. W tej chwili masa Forda to ok. 1,2 – 1,5 tony. Jeśli projekt się powiedzie to komponenty z lekkiego materiału mają być wykorzystywane przy produkcji Fordów od lat 2015-2020.