Koncern Lanxess koncentruje się na termoplastycznych lekkich rozwiązaniach konstrukcyjnych. Tym samym inwestuje w kompozyty wzmacniane włóknami.
Lanxess umacnia swoją pozycję w dziedzinie zastosowań termoplastycznych kompozytów wzmacnianych włóknami w lekkich rozwiązaniach konstrukcyjnych. Firma poczyniła znaczne inwestycje w takich obszarach, jak tworzenie materiałów, metody symulacyjne, określanie charakterystycznych wartości dla materiałów, czy testowanie komponentów. Jednocześnie rozwijany jest system zarządzania projektami, którego celem jest wspieranie zarówno bezpośrednich odbiorców, jak i ich klientów, w zakresie tworzenia innowacyjnych komponentów kompozytowych.
- Wobec trendu w kierunku lekkich samochodów elektrycznych oraz oszczędnych samochodów spalinowych o lekkich konstrukcjach, intensywnie pracujemy nad technologią hybrydową dla arkuszy kompozytów poliamidowych nylonowych. W porównaniu z czystym metalem lub produktami hybrydowymi metalowo-tworzywowymi, technologia ta ma ogromny potencjał obniżania wagi komponentów - wyjaśnia Hartwig Meier, szef Działu Rozwoju Produktów i Zastosowań w oddziale Lanxess.
Wiedza i doświadczenie Lanxess w dziedzinie rozwiązań termoplastycznych dla lekkich rozwiązań konstrukcyjnych bazuje częściowo na technologii hybrydowej tworzywowo-metalowej, wykorzystywanej np. do produkcji pasów przednich, pedałów hamulców i wsporników pedałów.
Komponenty hybrydowe są zwykle od 20 – 30 proc. lżejsze niż ich odpowiedniki wykonane wyłącznie ze stali. Jeszcze więcej masy można odjąć, zastępując arkusz metalu arkuszem z lekkiego kompozytu poliamidowego nylonowego zbrojonego ciągłymi włóknami, kształtowanymi zgodnie z technologią hybrydową i wypełnionymi poliamidem. Pozwala to obniżyć wagę komponentu o kolejne 10 proc. w stosunku do hybrydowych konstrukcji aluminiowych. Jeszcze większe obniżenie wagi można uzyskać w stosunku do komponentów hybrydowych z wstawkami stalowymi. Już dzisiaj firma dostrzega wielki potencjał technologii hybrydowej dla arkuszy kompozytu nylonowego w produkcji progów, słupków B i belek mocowania foteli.
Koncern jest ponadto w stanie już w tej chwili symulować wszystkie etapy procesu technologii hybrydowej dla arkuszy kompozytu nylonowego. Niedawno udało się mu zasymulować niezwykle złożone procesy związane z kształtowaniem arkusza kompozytu nylonowego. Tym samym możliwe jest obecnie obliczenie nie tylko zróżnicowanego lokalnie ułożenia włókien w odlanym arkuszu kompozytu nylonowego, ale tez określenie, kiedy w czasie kształtowania pojawią się załamania, w jaki sposób najlepiej umieścić półprodukt w formie, jakie są krańcowe warunki termo formowania. Lokalnie zróżnicowane ułożenie włókien muszą być znanymi parametrami wejściowymi dla mechanicznej analizy strukturalnej w symulacji integrującej po to, by można było w projektowaniu komponentu wziąć pod uwagę anizotropowe zachowanie materiału.
Lanxess prowadzi także własne, złożone eksperymenty w celu określenia charakterystycznych wartości materiałów niezbędnych do symulowania różnych etapów procesu i analizowania struktury mechanicznej. Przykładowo, niedawne inwestycje dotyczyły dużego urządzenia do testowania wytrzymałości na rozciąganie, pozwalającego chociażby na pozyskanie w przyspieszonych próbach wytrzymałościowych ważnych z punktu widzenia wypadków samochodowych danych dotyczących charakterystycznych wartości materiałowych dla poliamidowych nylonowych kompozytów hybrydowych.
- W projektach kolaboracyjnych, włączamy te wartości oraz wykonywane później obliczenia do procesu projektowania komponentu. Usługi te są częścią HiAnt, naszej marki kompetencyjnej, w której skupiliśmy naszą wiedzę o materiałach, projektowaniu, symulowaniu i konstruowaniu procesów – dodaje Hartwig Meier.
Usługi związane z marką HiAnt obejmują wsparcie w zakresie wyboru materiałów, szacowanie kosztów produkcji, obliczenia CAE (komputerowo wspomagane projektowanie), wypełnianie form, minimalizację wypaczeń, budowę form, testowanie komponentów, a także wsparcie w zakresie uruchamiania produkcji na pełną skalę.
Lanxess skupia się na kompozytach
2011-10-26