
- Odnotowaliśmy właśnie kilka wydarzeń, które pozwalają nam utrzymać ciągłość pracy i z optymizmem patrzeć w przyszłość – mówi Maciej Michalik, wiceprezes zarządu i dyrektor handlowy Fabryki Obrabiarek Rafamet z Kuźni Raciborskiej. - Chodzi o kontrakty, jakie w ostatnim tygodniu pozyskaliśmy zarówno od krajowych jak i zagranicznych kontrahentów. Zawarte kontrakty pozwolą nam dopełnić portfel zamówień na 2010 r.
Najnowsza umowa dotyczy budowy tokarki karuzelowej dla odbiorcy krajowego. Wartość kontraktu to ok. 10 mln zł, a czas realizacji przewidziany jest na 16 miesięcy. Sukcesem zakończył się też udział w przetargu dla jednego z Zakładów Komunikacji Miejskiej w kraju na dostawę tokarki podtorowej typu UGL 80N, wykorzystywanej w procesie obróbki kół taboru szynowego. Maszyna będzie spełniać najnowsze i najwyższe standardy. Jest to kolejny, po tramwajach warszawskich, tego typu projekt realizowany przez spółkę w ostatnim czasie. We wrześniu Rafamet podpisał też kontrakt z PKP Cargo na modernizację tokarki kołowej.
Oprócz podjęcia nowych tematów, przedsiębiorstwo sfinalizowało kontrakt zawarty z koncernem stoczniowym Hyundai Heavy Industries z Korei Południowej. Na początku września Azjaci dokonali wstępnego technicznego odbioru frezarki typu FS 600, wykorzystywanej do obróbki elementów wałów korbowych silników okrętowych. To już druga z maszyn zamówionych przez koreański koncern, przekazanych klientowi w tym roku.
Ciekawostką jest tu frez o średnicy 6 m, stanowiący najważniejszy element obrabiarki. Jak dotąd jest to największa tego typu maszyna dla branży stoczniowej wyprodukowana przez Rafamet. Dostarczona poprzednio posiadała frez mniejszy o pół metra. - Produkowana przez firmę frezarka diametralnie skraca czas tradycyjnej obróbki. Dzięki temu jest bardziej wydajna i ekonomiczna. Dlatego też koreański koncern zdecydował się na zakup aż dwóch takich urządzeń – ocenia Paweł Michalewski, kierownik sprzedaży w Rafamet.
Wyzwaniem logistycznym w przypadku frezarki FS 600 CNC jest już samo dostarczenie jej do klienta. Ze względu na swoje parametry maszyna, ważąca ok. 130 ton, transportowana jest w trzech ponadgabarytowych i dwóch standardowych ładunkach. Drogą lądową została dostarczona do portu w Gdyni i potem do Hamburga i Bremenhaven, skąd wypłynęła w rejs do Korei Południowej. Na miejsce dotrze za ok. miesiąc.
Fabryka Obrabiarek Rafamet z Kuźni Raciborskiej jest jednym z kilku na świecie producentów obrabiarek specjalnych do obróbki zestawów kołowych, pojazdów szynowych. Wykonuje również wielkogabarytowe obrabiarki specjalistyczne dla odbiorców w sektorach: energetycznym, maszynowym, stoczniowym, hutniczym oraz zbrojeniowym. Udział eksportu w sprzedaży to około 70-80 proc.