Honda FCV Clarity Fuel Cell to samochód na wskroś nowoczesny - wyposażony jest w napęd wodorowo-elektryczny, co czyni pojazd praktycznie bezemisyjnym. To istotne z punktu widzenia ekologii i coraz ostrzejszych norm w zakresie emisji dwutlenku węgla. Producenci samochodów intensywnie pracują obecnie nad pojazdami bezemisyjnymi, takimi jak pojazdy elektryczne (EV) i napędzane ogniwami paliwowymi (FCV). Te nowe trendy prowadzą do wzrostu zapotrzebowania na innowacyjne materiały i nowe technologie, pozwalające dodatkowo zmniejszyć masę pojazdów.
W nowym modelu Hondy zastosowano ultralekkie rozwiązania oferowane przez koncern Lanxess. Pierwszy z materiałów to termoplastyczne tworzywa kompozytowe marki Tepex wzmacniane włóknami ciągłymi lub długimi z matrycą PA 6. Drugim materiałem jest Durethan, zaawansowany technologicznie gatunek tworzywa sztucznego PA 6. Dzięki specjalnie opracowanej technologii w wyprodukowano pierwszą na świecie belkę zderzaka tylnego przy użyciu metody jednoetapowego hybrydowego formowania wtryskowego. Umożliwia ona produkcję dużych elementów z materiałów kompozytowych łączących tworzywa sztuczne i włókna szklane, dzięki czemu możliwe jest obniżenie masy nowych elementów o blisko 50 proc. w porównaniu z elementami metalowymi oraz znaczne usprawnienie procesu produkcji.
W ramach przygotowywania nowych części kilka warstw lekkich materiałów łączy się w unikalny sposób z Tepex dynalite, termoplastycznymi płytami kompozytowymi wzmacnianymi włóknami szklanymi ciągłymi, oraz Tepex flowcore, płytami kompozytowymi wzmacnianymi długimi, ułożonymi swobodnie włóknami szklanymi. To połączenie zapewnia łatwy przepływ materiału w procesie formowania wtryskowego, pomagając w wypełnieniu nim skomplikowanych kształtów części, oraz większą odporność mechaniczną połączoną z doskonałymi właściwościami pochłaniania energii dynamicznej w takich zastosowaniach jak belka tylnego zderzaka.
W ramach indywidualnych usług HiAnt w dziedzinie ultralekkich konstrukcji Lanxess oferuje producentom samochodów i części motoryzacyjnych testowanie właściwości materiałów i części. Lanxess pomaga również w procesie wprowadzania nowych produktów, aż po etap produkcji masowej. Produkcja seryjna belki tylnego zderzaka Hondy realizowana jest przez spółkę Takagi Seiko Co., dużego wytwórcę części z tworzyw sztucznych w Japonii, z wykorzystaniem zaawansowanych technologii produkcji metodą formowania wtryskowego. Proces wspierała też spółka Sunwa Trading, dystrybutor płyt kompozytowych Tepex w Japonii posiadający duże doświadczenie w dziedzinie materiałów kompozytowych.
Tepex to lekkie i wytrzymałe supernowoczesne materiały kompozytowe zawierające matrycę z tworzyw termoplastycznych wzmocnioną ciągłymi włóknami węglowymi lub szklanymi. Jako jeden z ultralekkich materiałów koncernu Lanxess, Tepex jest stosowany na całym świecie do produkcji elementów konstrukcyjnych w samochodach, takich jak elementy obsługiwane przez użytkownika czy siedziska foteli, oraz w wielu przedmiotach produkowanych masowo, takich jak smartfony i artykuły sportowe. Materiał Tepex charakteryzuje się krótkim cyklem przetwarzania trwającym od 15 do 60 sekund, jest wzmacniany włóknami i posiada termoplastyczną bazę, która zapewnia doskonałe właściwości mechaniczne, a przy tym jest wystarczająco lekki, aby obniżyć masę komponentów o ponad 50 proc. Skutkiem tego w zastosowaniach motoryzacyjnych jest zmniejszenie zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Tepex to flagowa marka Bond-Laminates GmbH, spółki będącej w całości własnością koncernu Lanxess.
Lanxess AG
LANXESS jest jednym z najważniejszych producentów specjalistycznych środków chemicznych na świecie. Przedmiotem działalności koncernu jest opracowywanie, produkcja i dystrybucja półproduktów chemicznych, dodatków, specjalistycznych substancji chemicznych oraz tworzyw sztucznych.
Polska