Przedstawiamy analizę poświęconą niemieckiemu przetwórstwu kauczuku. W tym zakresie Niemcy dysponują największym europejskim przemysłem.
Niemiecki przemysł przetwarzający kauczuk osiągnął w 2008 r. obrót 10,8 mld euro, czyli o 4,1 proc. mniej niż w roku 2007. Stopień wykorzystania mocy produkcyjnych spadł do 84 proc. (z 91,7 proc. w 2007 r.). W ubiegłym roku sytuacja uległa dalszemu pogorszeniu, wykorzystanie mocy produkcyjnych w grudniu 2008 wynosiło 72,8 proc., a w styczniu 2009 była jeszcze mniejsza i na tym poziomie utrzymywała się przez kilka miesięcy poprzedniego roku.
Wg danych niemieckiego ministerstwa gospodarki zatrudnienie w branży znajdowało 74,26 tys. osób. W 2008 roku eksport zmniejszył się o 4,1 proc., stopa eksportu wyniosła 29,9 proc.
Branża jest ważnym dostawcą dla przemysłu motoryzacyjnego, branży budowy maszyn oraz budownictwa. Spadki obrotów spowodowane były panującym kryzysem, rosnącą konkurencją zagraniczną oraz rosnącymi cenami surowców. Przemysł w 2008 r. zużył 591 tys. ton kauczuku: 180 tys. ton kauczuku naturalnego do produkcji opon, 175 tys. ton kauczuku naturalnego przy produkcji technicznych wyrobów gumowych, 59 tys. ton kauczuku syntetycznego do produkcji opon i 177 tys. ton tego materiału w procesach produkcji technicznych wyrobów gumowych.
Suma inwestycji w 2008 r. wyniosła 750 mln euro; było to o 4,7 proc. więcej niż w roku poprzedzającym. Większość, bo aż trzy czwarte tej kwoty przeznaczono na optymalizację istniejących zakładów produkcyjnych, a w poszło natomiast na rozbudowę linii produkcyjnych. Poczyniono także inwestycje w zagraniczne zakłady produkcyjne, na ten cel przeznaczono 150 mln euro. Przedsiębiorstwa przetwórstwa gum wydają także około 350 mln euro rocznie na badania i rozwój.
Tradycyjnie najważniejszym podsegmentem przemysłu jest produkcja opon. Wszystkie przedsiębiorstwa produkujące opony są dużymi firmami, zatrudniającymi ponad 500 osób. Ich obrót w 2008 r. zmniejszył się o 8,7 proc., zamykając się kwotą 5,36 mld euro. Według producentów spadek obrotów związany był ze znacznym zmniejszeniem zamówień ze strony objętego kryzysem przemysłu motoryzacyjnego, spadkiem zamówień ze strony firm transportowych i spedycyjnych, a także dwoma kolejnymi łagodnymi okresami zimowymi, co znalazło swoje odbicie w mniejszej sprzedaży opon zimowych. Z tych przyczyn w 2008 r. sprzedano około miliona mniej opon niż w ubiegłych latach. Mimo tego Niemcy pozostają największym producentem i eksporterem opon w Europie, stopa eksportu w tym segmencie to 24,2 proc.
Znacznie bardziej różnorodny podsegment technicznych wyrobów gumowych zajmuje się przede wszystkim wytwórstwem elementów łączących metal z gumą, uszczelek karoseryjnych, węży, materiałów izolacyjnych oraz profili. Najważniejszym (56 proc.) odbiorcą jest przemysł motoryzacyjny. W 2008 roku obroty tego segmentu zwiększyły się o 0,9 proc. i po raz pierwszy w historii były wyższe od obrotów producentów opon, wyniosły one 5,42 mld euro. Stało się tak dzięki dobrym wynikom osiąganym przez przedsiębiorstwa w pierwszych trzech kwartałach 2008 r., obroty wzrosły wtedy o 1,7 proc. Stopa eksportu segmentu wynosi 35,4 proc.
Najważniejszymi klientami zagranicznymi przemysłu gumowego pozostają państwa europejskie. Państwa Piętnastki, czyli dawnej Unii Europejskiej są odbiorcami 49,4 proc. eksportu, a do wszystkich krajów Unii Europejskiej trafia 66,5 proc. towarów. Francja odbiera 9,7 proc. towarów, Włochy 5,8 proc., Wielka Brytania 5,5 proc., Stany Zjednoczone 5,1 proc.
Najwięksi niemieccy przetórcy kauczuku to Arntz-Optibelt, Bridgestone Deutschland, Continental AG, Dätwyler Rubber Deutschland, Deutsche Hutchinson, Goodyear Dunlop Tires Germany, Gummiwerk Kraiburg, Mapa, Michelin Reifenwerke AG & Co. KGaA, Pirelli Deutschland.