Niemiecka firma PolymerPark opracowała nowoczesny kompozyt do szerokiego spektrum zastosowań w motoryzacji.
Niemiecka nowość jest przykładem innowacyjnego materiału, który przyczynia się do redukcji wagi wykonanych z niego produktów samochodowych, a przez to również do zmniejszenia zużycia paliwa w pojazdach. A takie walory materiału zawsze są dobrze widziane przez jego potencjalnych użytkowników.
Rdzeń kompozytu składa się z warstwy przekładanej zewnętrznymi powłokami włókna polipropylenowego lub materiałami wzmacnianymi włóknem szklanym. Taka konstrukcja powoduje poprawę wykonanych z kompozytu lekkich materiałów konstrukcyjnych, a także gwarantuje ich nieprzemakalność oraz odporność na chemikalia. Oprócz usprawnionych właściwości mechanicznych zewnętrzne warstwy mogą też stawać się strukturami o właściwościach antypoślizgowych. Przynoszą przy okazji dalsze zmniejszanie palności i wzrost odporności na zarysowania i ścieranie.
Kompozyty typu sandwich, czyli dwie warstwy zewnętrzne i wypełnienie, a taki jest właśnie produkt PolymerPark, nadają się w szczególności do takich zastosowań jak panele podłogowe lub panele ścienne w lekkich pojazdach i autokarach. W porównaniu z wieloma innymi produktami stosowanymi do budowy wspomnianych elementów, wyróżniają się całkowitą odpornością na warunki atmosferyczne. Także ich odporność na uderzenia jest większa niż ma to miejsce w kontekście tradycyjnych materiałów. Są ponadto 30 – 50 proc. lżejsze. Przy podobnej sztywności oraz wytrzymałości na zginanie, elastyczne odkształcenie kompozytu jest trzy razy wyższe, dzięki czemu wyeliminowano spontaniczne pękania wykonanych z niego detali.
Kompozyt może zastępować części, które zazwyczaj wytwarzane są z aluminium. W częściach tych nie występują wtedy trwałe deformacje, które pojawiają się przy aluminium w szczególnie narażonych na naprężenia miejscach. Co ważne nie zachodzą w nich również wgniecenia powstałe na skutek mocnego uderzenia, co przy konstrukcjach samochodowych ma zawsze sporą wartość.