
Nowa metoda Lanxess to duże osiągnięcie. Do tej pory bowiem jako komponenty materiałowe stosowano blachy stalowe albo aluminiowe. Teraz po raz pierwszy udało się zastosować w pasie przednim wykonanym techniką hybrydową, oprócz blachy aluminiowej, również blachę organiczną i to w dolnym pasie przednim. Pierwszą marką samochodową korzystającą z tych rozwiązań jest Audi. Koncern wdrożył technikę Lanxessa do swoich pojazdów z serii Audi 8.
Zastosowano tam profil ceowy z lekkiego materiału. - Konstrukcja pasa przedniego dowodzi, że blachy organiczne spełniają wszystkie wymagania pod względem wytrzymałości na skręcanie oraz zginanie i stanowią alternatywę dla blach stalowych i aluminiowych w technice hybrydowej. Traktujemy tę część jako pośredni etap opracowania wykonania pasa przedniego techniką hybrydową, produkowanego seryjnie jako część wykonaną całkowicie z poliamidu 6 i posiadającego wyłącznie wstawki z blachy organicznej - tłumaczy Ulrich Dajek, ekspert konstrukcyjny w firmie Lanxess.
Koncern dostarcza odpowiednie typy poliamidu 6 w gatunku Durethan do produkcji blachy organicznej, jak również do wykonywania pasa przedniego techniką hybrydową. W przypadku blach organicznych chodzi o tworzywa termoplastyczne wzmocnione włóknami ciągłymi (w tym przypadku osnowę stanowi poliamid 6), które ze względu na wysoką wytrzymałość i sztywność, przy jednocześnie małej gęstości stanowią doskonały, lekki materiał konstrukcyjny.
W celu wykonania części w technice hybrydowej najpierw podgrzewa się blachę organiczną, poddaje obróbce plastycznej i przycina. Uzyskaną część wkłada się następnie do formy wtryskowej i wzmacnia żebrami i usztywnieniami np. z poliamidu 6, tworząc połączenie nierozłączne. Lanxess pracuje aktualnie wraz ze swoimi partnerami nad przeniesieniem oddzielnej dotąd operacji obróbki plastycznej do formy wtryskowej. Obróbka plastyczna i formowanie wtryskowe odbywają się następnie w jednej operacji, co jest korzystne dla ekonomiczności i wydajności.
Wzmocnienie pasa dolnego blachą organiczną - w pasie górnym stosuje się blachę aluminiową - ma grubość jedynie 1 mm. Podczas jazdy jest on poddawany znacznym obciążeniom, ponieważ pas dolny przenosi obciążenia spowodowane m.in zabezpieczeniem typu Lower Leg, zderzakiem, osłoną podwozia i mocowaniem zespołu chłodzenia. Mimo to można było wykonać profil ceowy o mniejszej grubości niż w przypadku blachy aluminiowej. - Oceniamy, że zastosowanie blachy organicznej zamiast aluminiowej pozwoli na zmniejszenie masy części konstrukcyjnych o około 10 proc. - stwierdza Dajek.
Przy formowaniu wtryskowym pasa przedniego, wykonanego techniką hybrydową, stosuje się poliamid 6 Durethan BKV 30 EF, wzmocniony 30 proc. włókna szklanego. W porównaniu z podobnymi, standardowymi typami poliamidu 6, można stosować ciśnienia wtrysku mniejsze nawet o 40 proc. Z tego wynika mniejsze zużycie narzędzi, co obniża koszty napraw narzędzia. Można stosować mniejszą grubość ścianek i precyzyjnie wykonywać elementy konstrukcyjne o filigranowych kształtach. Oszczędności wynikają poza tym z mniejszych temperatur wtrysku (zużycie energii, czas cyklu). Poza tym potrzeba mniej punktów wtrysku, co pozwala na jednolite ukierunkowanie włókien szklanych i wskutek tego zminimalizowanie skurczu i odkształcenia.
Podobnie jak w przypadku wcześniejszych pasów przednich, wykonywanych techniką hybrydową, również pas stosowany w Audi A8 spełnia różne funkcje, co znacznie upraszcza montaż i związane z tym procesy logistyczne. Do funkcji tych zalicza się np. zamocowanie chłodnicy wody, czujnika zderzeniowego, kratki wentylacyjnej chłodnicy oleju oraz reflektorów i ich ramek. Ponadto w pasie przednim są umieszczone tuleje gwintowane i połączenia dla wsporników błotników i pokrycia zderzaka.
Firma Lanxess jest czołowym, specjalistycznym koncernem chemicznym, który w 2009 roku osiągnął obrót 5,06 miliardów euro. Przedsiębiorstwo posiada 43 zakłady produkcyjne, rozmieszczone na całym świecie. Głównym obszarem jego działalności jest opracowywanie nowych wyrobów, produkcja i sprzedaż tworzyw sztucznych, kauczuku, produktów pośrednich i specjalistycznych środków chemicznych.