Koncern Lanxess opracował i wprowadził na globalny rynek nowe kauczuki HNBR, które wykazują szczególnie wysoką zawartość akrylonitrylu (ACN). Tym samym nadają się do stosowania w samochodach napędzanych biopaliwami.
Wyprodukowane przez Lanxess nowe typy kauczuków przyczyniają się do dalszego rozwoju technologii alternatywnych, których przykładem jest biodiesel i bioetanol. Jednak tak zwane paliwo z pola stawia wykorzystywanym aktualnie w produkcji samochodów tworzywom szereg poważnych wyzwań.
Lanxess wychodzi im naprzeciw.
Oto bowiem jego kauczuki syntetyczne Therban AT 5065 VP, Therban AT 5005 VP oraz Therban 5008 VP ze względu na dochodzącą do 50,5 proc. zawartość akrylonitrylu są o wiele bardziej odporne na pęcznienie w „zielonym paliwie”. Tym samym więc jeżeli chodzi o wrażliwe elementy gumowe, to Lanxess tworząc nowe produkty osiągnął znaczny postęp na tym polu.
Typy Therban AT 5005 VP oraz Therban 5008 VP wyróżniają się z uwagi na niezwykle niską zawartość resztkowych wiązań podwójnych - poniżej 0,9 proc. - znacznie większą odpornością na starzenie w porównaniu z innymi typami HNBR. Dzięki temu nowe, stworzone przez Lanxess kauczuki nitrylowe uwodornione wykazują podobną odporność, co kauczuki fluorowe, ale w porównaniu z nimi wyróżnia je wyższa obciążalność dynamiczna. Właściwość ta zachodzi także po umieszczeniu kauczuków w estrach metylowych olejów roślinnych oraz w bioetanolu.
Zdaniem przedstawicieli koncernu Lanxess nowe kauczuki to postęp w kwestiach ekologicznych. - Coraz więcej ludzi chce zrobić coś dobrego dla środowiska naturalnego, sięgając po paliwa alternatywne - ocenia dr Matthias Soddemann, dyrektor koncernu Lanxess. - Samochód może jednak zostać uszkodzony, jeżeli nie jest odpowiednio przystosowany do biopaliwa. Powodem takiego uszkodzenia mogą być np. uszczelki i węże z gumy. Są one zbudowane z elastomerów, które przez dziesięciolecia były udoskonalane pod względem kontaktu z normalną benzyną lub olejem napędowym. Jednak gdy tylko przepłynie przez nie biodiesel lub alkohol, wówczas mogą spęcznieć i stracić szczelność, stając się automatycznie mniej podatnymi na obciążenia. Nasze kauczuki eliminują tego rodzaju ryzyko.
To spore osiągnięcie, bo zdaniem przedstawicieli Lanxess odpowiedników dla nowych kauczuków nie ma zbyt dużo. Dla przykładu kauczuki fluorowe nie nadają się z reguły do produktów narażonych na obciążenia dynamiczne oraz mają dużą gęstość, więc zwiększają ciężar pojazdu.
To co cechuje bardzo odporne kauczuki nitrylowe uwodornione (elastomery HNBR) typu Ultra High ACN Therban firmy Lanxess, to fakt, że przy ich konstrukcji udało się znacznie zwiększyć udział akrylonitrylu w polimerze HNBR. Do tej pory wynosił on 43 proc., a teraz nieznacznie przekracza 50 proc. Zwiększa to polarność tworzywa, dzięki czemu znacznie lepiej wytrzymuje ono kontakt z paliwami alternatywnymi, takimi jak olej napędowy wzbogacony estrem metylowym z rzepaku lub superetanol (mieszanka benzyny i alkoholu).
Jednocześnie wartości pęcznienia nowych typów Therban uległy redukcji o prawie jedną trzecią. Dzięki temu nowe typy Ultra High ACN Therban mieszczą się w zakresie, w którym do tej pory sprawdzały się elastomery fluorowe, wytrzymują jednak większe obciążenia dynamiczne, a przepuszczalność dla czystego alkoholu uległa zmniejszeniu nawet o połowę.
Mieszanki biodiesla - podczas przeprowadzania testu - nie były w stanie przeniknąć próbek zbudowanych z tych elastomerów. Po ponad 2000 godzinach przebywania w oleju napędowym o temperaturze 140 st. C, wzbogaconym estrem metylowym z rzepaku (olej napędowy RME B20), próbki Therban charakteryzowały się lepszym wydłużaniem uzyskiwanym w próbie rozciągania oraz lepszą wytrzymałością na rozrywanie niż te z kauczuków fluorowych. Ponadto całkowicie uwodornione typy Therban AT 5005 VP i 5008 VP wyróżniają się zwiększoną odpornością na starzenie, której nie można uzyskać przy pomocy innych elastomerów.
Dzięki innowacyjnej chemii AT nowe typy Ultra High ACN Therban wykazują nawet lepszą płynność niż „konwencjonalne” elastomery HNBR, co sprawia, że są łatwiejsze w obróbce. Właściwości materiałowe są doskonałe również po przeprowadzeniu starzenia gorącym powietrzem. Temperatura szkła jest porównywalna wówczas z temperaturą kauczuków fluorowych.
Nowe kauczuki firmy Lanxess
2009-07-10