Olejek pomarańczowy to nowy, rewolucyjny składnik mieszanki stosowanej w produkcji opon przez japoński koncern Yokohama.
Opony to produkty, do których zużywana jest największa ilość kauczuku. Jeśli em nzata rynku pojawiają się nowości, to warto o nich wspomnieć.
Jak wiadomo, zastosowane w produkcji opon materiały są kluczowym czynnikiem wpływającym na ich osiągi. Olejek pomarańczowy pozwala zaś na zwiększenie styku opony z nawierzchnią, gwarantując większe bezpieczeństwo jazdy.
Początkiem tej nowatorskiej technologii wykorzystania pomarańczy był projekt Yokohamy, który zakładał zwiększenie udziału materiałów nieropopochodnych w produkcji opon do 80 proc. Naturalny kauczuk jest wprawdzie produktem bardzo trwałym, jednak jego przyczepność w porównaniu z kauczukiem syntetycznym wciąż jest dużo słabsza.
W trakcie badań okazało się, że poszukiwanym rozwiązaniem, mogącym zastąpić oleje ropopochodne dodawane w celu poprawy przyczepności kauczuku, jest olej ze skórki pomarańczy. Molekuły tego olejku posiadają podobną strukturę do molekuł kauczuku naturalnego, co sprawia, że oba składniki się ze sobą łączą. Dodanie olejku pomarańczowego sprawia, że opony są bardziej miękkie. To zaś gwarantuje uzyskanie większej powierzchni styku w warunkach mokrej i suchej nawierzchni, nawet w przypadku dużych nierówności.
Odkrycie inżynierów japońskiego koncernu sprawiło, że olejek ze skórek pomarańczy stał się częścią mieszanki NANO Blend wykorzystywanej przez Yokohamę do produkcji opon. Starannie dobrany skład mieszanki na bazie m.in. drobnej krzemionki i polimeru umożliwia zrównoważenie osiągów opon. Polimer powoduje, że podczas jazdy ze stałą prędkością opona uzyskuje bardzo niskie opory toczenia, co wpływa na znaczne zmniejszenie zużycie paliwa. Z kolei olejek pomarańczowy w połączeniu z drobną krzemionką podnosi temperaturę opony w warunkach szybkiej jazdy, zapewniając jej przyczepność i utrzymując przy tym niskie opory toczenia - niższe o 20 proc. niż w przypadku opon standardowych.
Opony takie są już dostępne w Polsce.