Co się stanie z plastikowymi opakowaniami dla kosmetyków? Czy mogą zniknąć całkowicie z rynku? Czy istnieje tworzywo, którym można skutecznie zastąpić plastik i zachować jego najlepsze cechy? Na te i inne pytania starają się odpowiadać producenci opakowań, którzy trzymają rękę na pulsie.
Jak podaje Organizacja Odzysku Opakowań Rekopol, w branży kosmetycznej aż 26% opakowań rocznie jest wykonane z tworzyw sztucznych, co przekłada się na 50 ton opakowań jednostkowych. Strategia Plastikowa, opisana w raporcie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego z 2019 roku zakłada, że do 2030 roku wszystkie wprowadzane na rynek opakowania z tworzyw sztucznych będą nadawały się do recyklingu. Sposobów na realizację założonego planu jest wiele, a każdy ma swoje zalety i wady.
Plastik w nowej odsłonie
Opakowania transparentne dla kosmetyków cieszą oko, jednak te z tworzywa innego niż szkło zazwyczaj nie są kojarzone z trendem ekologicznym. Przełamując stereotypy, niektórzy producenci proponują opakowania z materiału pochodzącego w 100% z recyklingu i nadającego się do ponownego przetworzenia. Materiał ten, znany jako reglanulat (tzw. RPET) jest bezpieczny dla klienta i spełnia założenia proekologiczne. W przypadku zapotrzebowania na nietypowy projekt opakowania, producenci zapewniają doradztwo w zakresie przygotowania projektu, aby produkt końcowy w dalszym ciągu nadawał się do recyklingu.
Inną propozycją proekologiczną jest wdrażanie opakowań z reglanulatu w proporcjach maks. 30% PCR na min. 70% nowego granulatu. Takie proporcje mają zagwarantować, że opakowanie zachowa swoje funkcje i jakość, a dodatkowo pozostanie w zgodzie z oczekiwaniami konsumentów. Ilość reglanulatu w gotowym materiale mniejsza niż 50% zapewnia również realizację detali w projekcie i gwarantuje ich trwałość.
Potencjalnie ponowne przetworzenie opakowań może wspomóc oczyszczanie mórz i oceanów z zalegających odpadów, o co od dawna walczą ekolodzy z całego świata. Niestety ponowne wykorzystanie tworzyw sztucznych nie jest możliwe w każdym przypadku. Wiele opakowań plastikowych w samej Polsce nie nadaje się do recyklingu i wymaga innego rodzaju postępowania.
A jeżeli nie plastik, to co?
Wydawałoby się, że jedną z najlepszych i najprostszych alternatyw dla plastiku jest popularne i pozornie mało innowacyjne szkło. Nie wpływa ono na właściwości produktu (także chemiczne), jest wytrzymałe, a opakowania z niego wykonane mogą być ładne i oryginalne. Co więcej, szkło w całości podlega recyklingowi i było bardzo długo stosowane w wielu branżach. Prawdopodobnie byłoby doskonałym rozwiązaniem, gdyby nie kilka cech, które spowodowały, że kilka lat temu zaczęło być wypierane przez plastik. Po pierwsze, jest ciężkie, a przez to uciążliwe w transporcie, zarówno zbiorowym do sklepu jak do domu konsumenta. Po drugie, trudno je upchnąć w opakowaniu zbiorczym, gdyż jest twarde i kompletnie nieelastyczne. Po trzecie, szkło może ulec stłuczeniu, a wówczas staje się niebezpieczne dla użytkownika. Wreszcie, szkło nie jest biodegradowalne, ale jako surowiec może być ponownie wykorzystane wiele razy.
Może więc poszukiwanym materiałem alternatywnym jest coś znacznie prostszego, jak papier? Jest to materiał lekki, elastyczny podczas formowania docelowych kształtów, łatwy w recyklingu i ogólnodostępny, a do tego tani. Wdrażanie opakowań z papieru i materiałów papieropodobnych odbywa się z powodzeniem w wielu zakładach kosmetycznych. Papier ma wiele zalet, lecz oczywiście nie jest materiałem doskonałym z racji swojej nietrwałości i podatności na różne uszkodzenia.
A może opakowanie nie jest potrzebne?
W przypadku wielu produktów prawdopodobnie możliwe jest całkowite zrezygnowanie z opakowania. Mogłoby to być najbardziej ekologicznym rozwiązaniem, lecz rodzi dalsze problemy, takie jak opracowanie nowych wymogów bezpieczeństwa, aby produkt mógł, bez utraty jakości, bezpiecznie trafić do klienta. Podobnym proponowanym rozwiązaniem byłoby jednorazowe zakupienie przez konsumenta produktu w tradycyjnym opakowaniu i uzupełnianie go w specjalnie przygotowanym dystrybutorze lub drogerii. W ten sposób funkcjonuje już kilku producentów za granicami Polski. Między innymi udostępniają oni możliwość ponownego napełniania butelki szamponem w salonie fryzjerskim lub mydłem w markowym dystrybutorze. Tym sposobem ograniczenie ilości odpadów opakowaniowych staje się realne i, co ważniejsze, zauważalne. Jak twierdzi jeden z producentów, którzy wprowadzili takie rozwiązanie, zużycie plastiku może spaść nawet o 30%.
Merytorycznie o recyklingu i nie tylko
Recykling jest jednym z najważniejszych tematów poruszanych w branży kosmetycznej od kilku lat. Nie ulega wątpliwości, że odciska ogromny wpływ na cały proces wdrażania nowych produktów i odświeżania istniejących już marek. Tematyka powiązana z recyklingiem i ekologicznymi rozwiązaniami dla przemysłu kosmetycznego zostanie poruszona w ramach Kosmetycznej Strefy Inspiracji podczas Targów PCI Days. Uczestnicy targów wysłuchają m.in. rzeczowych wykładów o barierach w recyklingu oraz dowiedzą się, czy recykling opakowań po produktach kosmetycznych należy do obecnie prowadzonych działań czy też nadal stanowi wyzwanie, przed którym stoi branża. Nie zabraknie też wykładu poświęconego projektowaniu opakowań z uwzględnieniem cyklu życia produktu, a szczególnie końca owego cyklu.
O problemach Polskiego rynku opakowań dla kosmetyków wypowiedzą się eksperci m.in. z firmy Henkel, Organizacji Odzysku Opakowań Rekopol czy Polskiej Izby Odzysku i Recyklingu Opakowań. Natomiast na stoiskach wystawienniczych producenci i dostawcy przedstawią aktualną ofertę rozwiązań opakowaniowych oraz własne propozycje na sprostanie współczesnym ekologicznym wymaganiom.
Oczywiście opakowania to nie jedyna specjalność Targów PCI Days 2020. Oferta wystawiennicza obejmuje również surowce, maszyny do produkcji, sprzęt i urządzenia laboratoryjne, urządzenia etykietujące i znakujące, usługi produkcji marki własnej, usługi logistyczne oraz IT. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, natomiast rejestracja jest możliwa poprzez oficjalną stronę internetową www.pcidays.pl.
Targi PCI Days odbęda się 4 i 5 czerwca 2020 roku w Global EXPO w Warszawie przy ul. Modlińskiej 6D.Źródło:
Chomiuk Małgorzata, Ekomożliwości w opakowaniach i zamknięciach z tworzyw sztucznych w ,,Świat Przemysłu Kosmetycznego”, 1/2020;
Golla Patrycja, Wyzwania rynku opakowań plastikowych w ,,Świat Przemysłu Kosmetycznego”, 1/2020;
Łuchniak Antoni, Jak odświeżyć szatę graficzną opakowania, by nie stracić klientów? w ,,Świat Przemysłu Kosmetycznego”, 1/2020;
Pękała Katarzyna, W pogoni za pięknem - piękno ekologicznych opakowań w ,,Świat Przemysłu Kosmetycznego”, 1/2020;
Strategia Plastikowa i kosmetyki. Raport Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, Deloitte Advisory spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, sp.k., Warszawa, wrzesień 2019;
Zakrzewska-Maciak Anna, Nowe wyzwania w branży projektowania opakowań w ,,Świat Przemysłu Kosmetycznego” 1/2020;