Opakowania dla słodyczy na targach interpack 2011

Opakowania dla słodyczy na… Odbywające się od wczoraj w niemieckim Düsseldorie targi interpack to doskonałe miejsce do tego by prezentować najnowsze tendencje pojawiające się w branży opakowaniowej. Tak jest również w przypadku branży dostarczającej opakowania dla przemysłu cukierniczego.

Rynek opakowań na słodycze cechuje się obecnie kilkoma znaczącymi trendami , które nawiązują do zmysłów. Badania pokazują, że aż o 30 proc. rośnie przywiązanie konsumentów do marki, jeśli opakowania potrafi działać na kilka zmysłów. Z takimi informacjami można się było spotkać w trakcie specjalnego forum tematycznego zorganizowanego dla przedstawicieli branży opakowaniowej oferującej swój asortyment dla wytwórców słodyczy.

Pojawiły się opinie, że zastosowanie efektu multisensorycznego pozwala na wyraźne odróżnienie danego produktu podczas zakupów oraz podjęcie spontanicznych decyzji o nabyciu produktu. Efekty oddziaływujące na kilka zmysłów są doskonałym sposobem na podkreślenie powierzchni luksusowych opakowań. Ponieważ dla producentów przemysłu cukierniczego okresy wzrostów sprzedaży sezonowej są szczególnie ważne, dlatego w swoich kampaniach reklamowych często stosują oni specjalne opakowania z unikatowymi symbolami.

targi interpack


Najważniejsze trendy opakowań na słodycze wyznaczane są przez powierzchnie drukowane z wyszukanymi wykończeniami. Druk wielobarwny i połączenia różnych technik drukarskich stały się już niemal standardem. Popularność zyskuje także zastosowanie wysokiej jakości papierów kredowych i wykończenie za pomocą lakierów, specjalnych farb, tłoczeń i folii. W zależności od produktu, kanałów jego dystrybucji, zastosowania i żywotności samego druku, zaprojektowanie opakowania oddziałującego na kilka zmysłów wymaga połączenia konstrukcji z materiałem, jego nadrukiem i wykończeniem. Same projekty wymagają również dużej wiedzy technicznej z zakresu zdolności krycia farby, ale także neutralności smakowej i zapachowej.

Z tego też powodu firmy stosują wyłącznie najnowocześniejsze technologie drukarskie i technologie uszlachetniania, takie jak bezpieczne farby i lakiery o niskiej migracji, farby i lakiery UV o niskiej migracji, druk offsetowy UV z efektem metalicznym oraz błyszczącym i matowym, lakiery iriodynowe z efektem metalicznym i perłowym, tłoczenie na wszystkich typach maszyn, wykończenia w formie foliowania na gorąco z reliefowym i strukturowanym tłoczeniem, hologramy, okienka z folią, składane opakowania z wystającymi krawędziami, opakowania zamknięte, własne testy neutralności smakowej i zapachowej.

Coraz więcej producentów działających w branży cukierniczej zwiększa atrakcyjność wizualną i dotykową swych opakowań. W tym celu korzystają z oferowanych przez wytwórców opakowań wypukłych, pogłębionych, ustrukturyzowanych tłoczeń oraz przyjemnych w dotyku lakierów.

Nie zapomina się też o ekologicznych aspektach produkcji. Dlatego przy projektowaniu i produkcji opakowań zwracana jest uwaga na stosowanie certyfikowanych materiałów. Najlepsze rozwiązana pod względem ekologicznym są indywidualnie wyszukiwane dla każdego produktu, a ponadto testom poddawane są wszystkie wyprodukowane arkusze np. tektury, co pozwala określić w jakim stopniu są one ekologiczne.

Sama tektura jest bardzo popularnym materiałem opakowaniowym w branży spożywczej i znajduje zastosowanie tam, gdzie liczy się środowiskowa przewaga, na którą chce zwrócić uwagę producent wyrobu końcowego. Z tekturą jest to możliwe, gdyż jest ona materiałem odnawialnym uzyskiwanym z makulatury.


Coraz więcej materiałów pochodzi też z odnawialnych i monitorowanych upraw leśnych. Rozpuszczalne w wodzie farby i lakiery ograniczają stosowanie substancji chemicznych w produkcji, nie wpływając przy tym na jakości druku. Systemy mieszania farb pozwalają z kolei na dokładne osiągnięcie wybranych odcieni, a zastosowanie najnowszych cieplnych płyt drukarskich ogranicza użycie substancji chemicznych. Nowe technologie umożliwiły już również wprowadzenie na rynek przyjaznych środowisku procesów wspomagających odnawialność.

Czytaj więcej: