Według najnowszych szacunków, obroty w branży opakowań przekroczyły w 2012 roku 500 mld euro. Instytut badawczy Euromonitor szacuje, że w 2013 na całym świecie sprzedanych zostało 4,1 bln sztuk opakowań. Azja jest tu największym rynkiem zbytu z udziałem 45 procent, przed Europą (27 proc.) i Ameryką Północną (13 proc.).
Przemysł spożywczy jest największym światowym odbiorcą opakowań. Przypada na niego ponad 45 proc. wszystkich sprzedanych opakowań, kolejne 26 proc. rynku opakowań stanowi branża napojów.
Najczęściej stosowanym materiałem opakowaniowym są tworzywa sztuczne, z których produkuje się ok. 70 proc. wszystkich opakowań. Wśród nich największy odsetek (47 proc.) stanowią opakowania elastyczne, a tendencja do używania tego typu materiałów rośnie. Popyt na tego typu opakowania generowany jest przede wszystkim przez szeroko pojętą branżę spożywczą. Dalsze 21 proc. stosowanych opakowań stanowią opakowania wykonane z tworzyw sztywnych. Od wielu lat PET zajmuje czołową pozycję wśród opakowań napojów - w butelki wykonane z tego tworzywa rozlewa się trzy czwarte sprzedawanej na świecie wody.
Szkło jest wiodącym materiałem opakowaniowym w przypadku napojów alkoholowych, które stanowią 64 proc. rynku opakowań szklanych w świecie; kolejne 21 proc. rynku stanowią softdrinki.
Trudna walka o klienta panuje na rynku opakowań kartonowych. Karton jest coraz częściej zastępowany lekkimi elastycznymi opakowaniami z tworzyw sztucznych, szczególnie jako opakowanie pierwotne.
Opakowania metalowe w prawie 90 proc. wykorzystywane są w przemyśle spożywczym i napojów. Blisko 70 proc. wszystkich opakowań metalowych to puszki do napojów, 17 proc. to puszki do produktów spożywczych (konserw). W puszki pakuje się przede wszystkim piwo i orzeźwiające napoje gazowane. Eksperci dla obu tych działów w kolejnych latach niewielki, 2-procentowy wzrost. W przemyśle spożywczym opakowania metalowe będą w coraz większym stopniu zastępowane przez tworzywa sztuczne.