Butelki PET są najpopularniejszymi opakowaniami wykorzystywanymi w przemyśle napojowym. ALPLA, globalny lider rynku opakowań i recyklingu opracował innowacyjną 1-litrową butelkę PET pozwalającą na jej wykorzystywanie w systemie butelek zwrotnych wielokrotnego użytku.
Plastikowa butelka zwrotna jako najbardziej ekologiczne rozwiązanie – wyniki badań
Niezależny austriacki Instytut c7-consult w ramach badania oceny cyklu życia produktów (LCA) dokonał analizy wpływu na środowisko opakowań wykonanych z tradycyjnych dla danego segmentu materiałów (tworzywa sztuczne, metal, karton, szkło). Porównano najpopularniejsze opakowania z różnych materiałów, ale zawsze o tej samej pojemności – dla wody mineralnej były to na przykład butelki 1 L wykonane z tworzywa PET oraz rPET oraz butelki szklane 1 L. Wzięto także pod uwagę to, czy butelki są jednorazowe czy wielorazowe.
Raport LCA pokazuje, że butelki PET jednorazowego użytku przeznaczone dla wód mają mniejszy wpływ na środowisko niż jednorazowe butelki szklane (mniejsza emisja CO2, mniejsze zużycie wody, mniejsze zużycie energii i paliwa w transportach). Na przykład wskaźnik emisyjności CO2 do środowiska w przypadku butelek PET jednorazowego użytku wynosi 133 g*equ. na opakowanie, podczas gdy dla butelek szklanych jednorazowego użytku współczynnik ten jest blisko czterokrotnie wyższy (522 g*equ.).
Co ciekawe, jednorazowa butelka PET ma porównywalny wpływ na zmianę klimatu, jak butelka szklana zwrotna: 133 g*equ dla butelki PET jednorazowej versus 131 g*equ dla wielorazowej butelki szklanej.
Zdecydowanym zielonym liderem w tym zestawieniu, jest jednak butelka zwrotna PET z zawartością materiału z recyklingu – tylko 91 g*equ.
Jak to możliwe?
Innowacyjna butelka ALPLA, opracowana wspólnie z KHS Group, specjalistą od systemów butelkowania i pakowania, waży zaledwie 55 gramów, a eksperci twierdzą, że można realistycznie osiągnąć dalsze redukcje. Dla porównania standardowe butelki PET wielokrotnego użytku ważą około 65 gramów, podczas gdy szklane butelki wielokrotnego użytku mogą ważyć nawet 550 gramów - innymi słowy, dziesięć razy więcej niż ich odpowiedniki wykonane z materiału PET.
Takie ograniczenie wagi wydaje się niewielkie, jednak w praktyce ma wpływ na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska, chociażby na etapie wykorzystywania materiałów czy transportu opakowań, kiedy ilość zużywanego paliwa i emisji do środowiska CO2 warunkowana jest wagą załadunku przyczepy.
Ponowne wykorzystywanie butelek
Wprowadzenie zwrotnych butelek PET do powszechnego użytku pozwalałoby na ponowne ich wykorzystywanie co najmniej 15 razy. Pod koniec cyklu życia butelki zwrotnej można ją poddać recyklingowi, a materiał wykorzystać do produkcji kolejnych opakowań PET.
Butelka została zaprojektowana z myślą o wysokim tempie obiegu przy minimalnym zużyciu materiału. Na etapie produkcji wzięto więc pod uwagę, konieczność zachowania odporności na alkalia (czyli substancje zasadowe), aby zachować jakość i wygląd butelki nawet po wielu cyklach mycia i ponownego napełniania.
Zwrotna butelka PET ALPLA, która jest dowodem na to, że opakowania z tworzyw sztucznych również mogą być zwrotne, została zaprojektowana jako ekologiczne opakowanie przeznaczone do napojów, takich jak na przykład woda mineralna. Łączy ona w sobie 3 zasady „RE” tzn: REduce (redukcja wagi), REuse (ponowne użycie), REcycle (recykling). Obecnie w butelce można zastosować do 30 procent materiału pochodzącego z recyklingu. W dłuższej perspektywie czasu stawiamy sobie cel zwiększania zawartość recyklatu (materiału rPET) w butelce PET wielokrotnego użytku do poziomu nawet 100% - mówi Mariusz Musiał, dyrektor zarządzający Alpla w Polsce.
Wyzwania
Wprowadzenie na rynek opakowań zwrotnych (z różnych materiałów) wymaga stworzenia sprawnie działającego systemu i odpowiedniej infrastruktury zamkniętego obiegu opakowań – także dla zwrotnych butelek PET.
System gospodarowania tego rodzaju opakowaniami wymagał będzie także zaangażowania się na rzecz środowiska wielu grup począwszy od producentów, przez sieci handlowe, na konsumentach kończąc. Ogromną rolę w popularyzowaniu tego rodzaju rozwiązań odegrają jednak konsumenci, których opinie oraz oczekiwania dot. produktów i ich opakowań są kluczowe dla producentów żywności na etapie wdrażania prze nich innowacji.