Panoramiczne szyberdachy z kompozytów

Panoramiczne szyberdachy z… W nowych samochodach sukcesywnie wzrasta użycie specjalnych panoramicznych szyberdachów produkowanych z nowej generacji kompozytów.

Materiały idące na potrzeby produkowania szyberdachów dostarcza od kilku lat m.in. koncern DuPont. Opracował on innowacyjny kompozyt o nazwie Spallshield, który stał się już alternatywą dla szyb organicznych lub też powszechnie stosowanych laminatów typu szkło - szkło. Warstwa kompozytowa jest tu nakładana pojedynczą szklaną powłokę i gwarantuje aż do ośmiu razy lepszą odporność na uderzenia w porównaniu do standardowego szkła laminowanego. Zaletą jest też waga. Jest ona bowiem o 30 proc. mniejsza niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań laminatowych.

Tworzenie szyberdachów z kompozytów wychodzi też naprzeciwko wzrastającym wymaganiom kierowców jeśli chodzi o dopływ światła dziennego i widoczność przestrzeni. By rozwiązać ten problem produkowane są coraz większe panoramiczne szyberdachy. Tyle tylko, że potrzeba do nich odpowiednich materiałów. I tu rynkowe zastosowanie znalazł kompozyt DuPont.


Obecnie zdarza się już, że powierzchnia szkła przekracza wielkość jednego metra kwadratowego. Niemniej jednak wraz z powiększeniem się powierzchni szyberdachów wzrasta też obawa o bezpieczeństwo pasażerów aut ze względu na możliwość rozbicia szkła lub też wyrzucenia pasażerów z fotela w razie wypadku.

Dotychczas technologia szkła szyberdachu opierała się na zastosowaniu szkła hartowanego, albo standardowego szkła laminowanego. W obydwu jednak przypadkach kontakt z taką powierzchnią szklaną staje się groźniejszy niż w momencie kontaktu z szyberdachem nowej generacji. Oto bowiem jednowarstwowe szkło hartowane oceniane jest jako zbyt ciężkie dla dużych szyberdachów i stanowi potencjalne niebezpieczeństwo dla pasażerów w przypadku uderzenia. Wprawdzie standardowe szkło laminowane ma nieco większą odporność na uderzenie, gdyż w nim między dwie tafle szklane wstawia się także warstwę poliwinylobutyralu (PVB). Jednak w tym rozwiązaniu ze względu na dwie warstwy szkła problemem pozostaje ciężar.

Szyberdachy z kompozytów mają eliminować wspomniane mankamenty. Spallshield to kompozyt PVB i PET z dodatkową odporną na zarysowania powłoką PET. Można go nałożyć na pojedynczą standardową warstwę szkła za pomocą tradycyjnego procesu laminowania. Posiada jednocześnie wszystkie zalety standardowego szkła laminowanego, jest jednak osiem razy mocniejszy i jedną czwartą lżejszy, co właśnie przyczynia się do wzrostu bezpieczeństwa pasażerów, gdyby zaszło ryzyko fizycznego kontaktu z przeszkodą w postaci szyberdachu. Ponadto powłoka PET laminowana na szkle służy jako warstwa przeciwodpryskowa, a to pozwala na utrzymanie kawałków szkła do czasu wymiany szyby.

Czytaj więcej: