Firma z Niemiec opracowała nowoczesne rozwiązanie, które ma się przyczynić do podniesienia bezpieczeństwa w ruchu samochodowym.
Bezpieczeństwo pieszych to dla producentów samochodów jeden z wielu czynników, pod kątem których powinni projektować swoje pojazdy. Wiadomo bowiem, że w razie zderzenia z autem przechodzień ma niewielkie szanse na wyjście z kolizji bez szwanku. Stąd też należy podejmować starania, aby samochody były jak najbardziej bezpieczne. Oczywiście z założeniem, że pełne wyeliminowanie ryzyka jest niemożliwe.
Pomocne w osiągnięciu takiego postulowanego stanu mogą się okazać wyprodukowane przez niemiecką firmę Woco akustyczne powłoki. Powstały one z elastycznej i miękkiej pianki poliuretanowej i pozwalają zwiększyć właściwości bezpieczeństwa dotyczące pieszych.
Skąd takie zalety?
Oto bowiem powłoki podczas uderzenia absorbują energię kinetyczną, chroniąc tym samym pieszych przed bezpośrednim uderzeniem o blok silnika. Tego typu jednoczęściowe rozwiązanie z pianki poliuretanowej pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni silnikowej w porównaniu z twardymi pokrywami z tworzywa sztucznego.
Aby chronić przed uderzeniem głowę i górną część ciała pieszego, producenci samochodów muszą zachować odległość co najmniej 60 – 80 mm pomiędzy maską i pierwszym twardym elementem pojazdu. Ma to na celu zapewnienie odpowiedniej przestrzeni dla deformacji maski oraz absorpcję energii kinetycznej. W przeciwieństwie do twardych pokryw z tworzyw sztucznych, pokrywy akustyczne sprawdzają się w takich wypadkach z uwagi na fakt, że zostały wykonane wyłącznie z pianki poliuretanowej.
Można zatem przy projektowaniu wozów wykorzystać większa przestrzeń nadając komponentom silników wymiary dostosowane do wymaganych limitów. Swoboda projektowania jest tu istotna dla zapewnienia optymalnej izolacji wibracji i wywiera również pozytywny wpływ na zachowanie termiczne silnika.
Pianka od strony wewnętrznej przylega praktycznie wszystkimi konturami do bloku silnika i spoczywając na nim całkowicie obejmuje górną jego część. Pokrywa akustyczna tłumi odgłosy wtryskiwaczy w nowoczesnych silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, a w przypadku silników wysokoprężnych zmniejsza szumy.
W przypadku stosowania konwencjonalnych pokryw wymagane jest specjalne rozwiązanie funkcjonalne obejmujące użycie spienionych materiałów. Przyleganie pokrywy z pianki poliuretanowej powoduje, że silnik wolniej stygnie po wyłączeniu, dzięki czemu pozostaje wciąż ciepły w momencie ponownego uruchomienia po dłuższym czasie. To z kolei pomaga zmniejszyć emisję zanieczyszczeń podczas ponownego jego uruchomienia.