
To ciekawe odkrycie obu niemieckich koncernów doskonale potwierdza, że sektor motoryzacyjny nieustannie odkrywa nowe zastosowania dla tworzyw sztucznych i komponentów lekkich. Wyprodukowaną po raz pierwszy belkę poprzeczną z poliamidu zaczęto już montować standardowo w nowym BMW 5 Serii Gran Turismo 550i.
Dzięki zastosowaniu tworzywa Ultramid A3WG10 CR zamiast aluminium udało się zmniejszyć wagę tej części o 50 proc. Belka poprzeczna, opracowana przez ContiTech Vibration Control w ścisłej współpracy z BMW i BASF, zaledwie kilka dni po rozpoczęciu masowej produkcji samochodu została wyróżniona w kategorii Przemysł i uzyskała pierwszą nagrodę za innowacyjność, tzw. Innovation Award, przyznawaną przez Niemiecką Federację Wzmocnionych Tworzyw Sztucznych (AVK).
Jest to przełom w dziedzinie lekkich konstrukcji samochodowych. Dodatkowo, poza zmniejszeniem wagi, starano się zoptymalizować akustykę pojazdu oraz bezpieczeństwo w przypadku zderzenia. Jak wykazały dokładne testy, osiągnięto oba te cele. Projektantom udało się doskonale dopasować komponent do przestrzeni przeznaczonej na jego zamontowanie. Tworzywowa belka poprzeczna spełnia także wymóg wytrzymałości na wysokie temperatury, które spowodowane są sąsiedztwem układu wydechowego. Kolejną zaletą jest łatwiejszy recykling komponentu.
Firma ContiTech AG z Hannoveru jest największym światowym specjalistą w dziedzinie technologii kauczuku i tworzyw sztucznych w sektorze gumowym innym niż opony. Opracowuje i produkuje części funkcjonalne, komponenty i systemy dla przemysłu motoryzacyjnego.