Pierwszy w Europie most drogowy z tworzyw sztucznych został oddany do użytku. Most taki montuje się bez gwoździ czy śrub. Płyty jezdne mostu wykonane są z polimeru wzmocnionego włóknem szklanym (FRP) i zostały naklejone na dwa stalowe elementy nośne. Most ma długość 27 m i szerokość 5 m, a jego masa wynosi 80 ton. Mogą po nim jeździć wszystkie typy nowoczesnych pojazdów.
Nowy most został zbudowany koło Friedbergu w Hesji (Niemcy), na zamówienie lokalnego Urzędu ds. Dróg i Transportu (Hessisches Landesamt für Straßen- und Verkehrswesen). Most jest zgodny ze standardami Eurocode 2010, będącego nowym ogólnoeuropejskim kodeksem budowlanym ustanowionym dla budownictwa publicznego przez Komisję Europejską. Tworzywa sztuczne wzmocnione włóknami będą odgrywać ważną rolę w budowie mostów. Budowa konwencjonalnego mostu o betonowej konstrukcji trwa dość długo, co powoduje odpowiednio długo trwające utrudnienia w ruchu drogowym, natomiast most ze wzmocnionego tworzywa sztucznego powstał w fabryce, a następnie został przetransportowany w całości na miejsce budowy. Montaż mostu na miejscu zajął niespełna jeden dzień!
Koszty konserwacji to kolejny argument na korzyść tworzyw sztucznych. W przypadku tradycyjnych mostów często już po 15-20 latach konieczne są gruntowne prace konserwacyjne. Natomiast most z tworzywa sztucznego idealnie nadaje się do wykorzystania w dłuższej perspektywie czasu. Przewiduje się, że most taki nie będzie wymagał napraw nawet przez 50 lat, gdyż materiał kompozytowy nie ulega korozji. Nowoczesne materiały budowlane powinny być odporne i wytrzymałe, jednocześnie mieć zalety z punktu widzenia ochrony środowiska, oraz pozwalać na możliwie największą swobodę w zakresie projektowania. Tworzywa sztuczne stanowią doskonałą odpowiedź na te wyzwania.
Tekst powstał na podstawie materiałów Fundacji PlasticsEurope Polska.
Pierwszy w Europie most z tworzyw sztucznych
2008-08-12