Kluczowe wnioski badania są następujące:
- Wśród specjalistów i menedżerów w Niemczech rośnie zainteresowanie Przemysłem 4.0
- Stworzenie jednolitej bazy danych oraz koordynacja działań między departamentami napotyka na duże przeszkody
- Rekomendowanymi działaniami, aby osiągnąć kolejny poziom zaawansowania inicjatywy są: zmiana organizacyjna, otwarcie silosu danych, redefiniowanie wartości dla firmy, zbudowanie wiedzy o cyfryzacji, uwzględnienie bezpieczeństwa danych.
Udział menedżerów i specjalistów, zaangażowanych w Przemysł 4.0 wzrósł od 2014 roku z 31 procent do 53 procent. Niemniej jednak, wielu niemieckim firmom nie udało się jeszcze wdrożyć nowego podejścia w firmach.
- Spodziewamy się, że do roku 2019, już 75 procent przedsiębiorstw przemysłowych zmieni swój łańcuch wartości poprzez cyfrowo zsieciowane procesy i obiekty, a tym samym podniesie zdolności reagowania oraz wydajność o 15 procent - powiedział Mark Alexander Schulte, starszy konsultant IDC w Europie Środkowej i autor badania. - Kto już teraz nie przygotuje się na wkroczenie w fazę Przemysłu 4.0, zostanie zdystansowany przez swoich konkurentów.
Respondenci podają, że posiadają znacznie więcej projektów w fazie planowania i pilotażu, niż jeszcze w 2015 roku (wzrost o odpowiednio 5 lub 7 punktów procentowych), postęp w realizacji jest jednak niewielki. 55 procent twierdzi, że zbyt wiele czasu traci na wewnętrzne procesy koordynacyjne. 44 procent przyznaje, że z tego powodu maleją obroty firm. Często na drodze stają ustalone struktury i brak woli do zmiany. Dla większości firm problem leży przede wszystkim w dziale IT, gdzie 81 procent menedżerów jest zaangażowanych w Przemysł 4.0. W inżynierii, produkcji lub logistyce jest to średnio tylko 45 procent. Tylko 5 procent badanych przedsiębiorstw przemysłowych posiada obecnie centralną platformę danych, która łączy wszystkie etapy łańcucha wartości.
70 procent przebadanych firm pracuje nad stworzeniem wspólnej bazy danych, aby przyspieszyć wymianę informacji w ramach łańcucha wartości. Aby zrealizować ten cel, muszą być także stworzone warunki finansowe. O ile dwa lata temu tylko 23 procent menedżerów firm przeznaczało środki finansowe na Przemysł 4.0, dzisiaj jest to już 69 procent.
Prawie jedna trzecia przedsiębiorstw przemysłowych stworzyła w ciągu ostatnich 12 miesięcy warunki do wdrożenia tej inicjatywy. Oprócz osób zarządzających i zespołów, jedną z podstawowych kwestii jest bezpieczeństwo. 19 procent badanych przedsiębiorstw przemysłowych musiało w ciągu ostatnich 12 miesięcy przerwać produkcję, ponieważ osoby trzecie próbowały uzyskać dostęp do danych firmy.
Mimo przeszkód, inicjatywy Przemysłu 4.0 rozwijają się. Pokazują one, jak ściślejsza koordynacja w ramach łańcucha wartości pozwala elastycznie reagować na nowe wymagania, a tym samym szybciej obsługiwać klientów.
Cyfryzacja tworzy nowe technologie i poszerza możliwości ich zastosowania: Według badań co trzecie przedsiębiorstwo przemysłowe planuje wdrożyć w ciągu najbliższych trzech lat Wearable Devices, Augmented i Virtual Reality w produkcji i w inżynierii.
- Szybki rozwój tych technologii będzie promować w najbliższych latach znacząco lepsze połączenia działów, od rozwoju aż do hali produkcyjnej - mówi Andreas Barth, dyrektor zarządzający EuroCentral w Dassault Systèmes. - Dzięki platformie 3DEXPERIENCE i rozwiązaniom Dassault Systèmes firmy mogą teraz zapewnić cyfrowy proces end-to-end, który pozwoli pracownikom wszystkich działów na lepszą współpracę. Dzięki temu przyczyniamy się w istotny sposób do rozwoju Przemysłu 4.0.
Bycie elastycznym i efektywnym, pozyskanie talentów, udostępnienie budżetu, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa danych - to ważne czynniki sukcesu projektów cyfryzacji. Poniższe pięć zaleceń może pomóc firmom w osiągnięciu kolejnego etapu na drodze do Przemysłu 4.0:
1. Przemysł 4.0 musi być ugruntowany w organizacji. Firmy powinny współdzielić odpowiedzialność między departamentami.
2. Ważne jest określenie obszarów działalności, w których inicjatywa może przynieść wymierną wartość.
3. Zarządzający muszą przełamać silosowe podejście do danych w firmie.
4. Należy promować cyfryzację wśród pracowników poprzez ukierunkowane działania na rzecz konkurencyjności.
5. Bezpieczeństwo danych należy zaplanować od początku w modelu Przemysł 4.0.