Koncern Michelin zaprezentował we Francji pierwszą letnią oponę posiadającą jednocześnie homologację zimową. To oznacza, że opony te mogą być używane zimą również w krajach gdzie opony zimowe są obowiązkowe. Co istotne, w przeciwieństwie do opon całorocznych, których osiągi w lecie i zimie są wynikiem technicznego kompromisu, opony CrossClimate uzyskały najwyższą klasę A przyczepności do mokrej nawierzchni zarówno według kryteriów oceny opon letnich, jak i zimowych. Do tej pory uważano, że takie połączenie cech jest niemożliwe do uzyskania w jednej oponie, tymczasem nowy produkt dostosowuje swoje właściwości do warunków pogodowych, między innymi dzięki zastosowaniu nowatorskiej konstrukcji bieżnika i wykorzystaniu inteligentnych elastomerów.
Opona została już poddana testom i ocenom przez niezależne organizacje: TÜV SÜD Product Service i DEKRA Test Center i UTAC-CERAM Group. Potwierdziły one wysokie osiągi w warunkach letnich, jak i zimowych, oraz przewagę nad oponami całorocznymi dostępnymi na rynku, między innymi w kluczowym dla bezpieczeństwa obszarze hamowania na suchej nawierzchni.
Osiągi uzyskiwane przez nową oponę to efekt połączenia kliku zaawansowanych technologii. Po pierwsze, do jej produkcji użyto innowacyjnej mieszanki, która sprawia, że powierzchnia bieżnika jest wyjątkowo elastyczna. Dzięki temu może przylegać do najmniejszych nierówności nawierzchni we wszystkich warunkach - na drodze suchej, mokrej i pokrytej śniegiem. Opona ma także niskie opory toczenia. Inżynierowie Michelin zredukowali wytwarzanie ciepła dzięki zastosowaniu krzemionki najnowszej generacji, która została dodana do mieszanki gumowej znajdującej się bezpośrednio pod bieżnikiem.
Ponadto w nowej konstrukcji zastosowano unikatowe połączenie kierunkowej rzeźby bieżnika z niestandardowym położeniem samoblokujących się lameli 3D. Lamele 3D biegnące wzdłuż klocków bieżnika mają położenie typowe dla opony letniej, a jednocześnie cechuje je konstrukcja i geometria lameli zimowych Michelin. Ich geometria jest bardzo skomplikowana, są pofalowane, a ich szerokość się zmienia. W warunkach zimowych lamele wywołują "efekt pazura", wczepiając się w śnieg i zwiększając trakcję. Kierunkowa rzeźba ze zmiennymi kątami położenia wydłużonych klocków optymalizuje przyczepność na śniegu: w kierunku poprzecznym dzięki bardziej ostremu kątowi w centrum oraz w kierunku wzdłużnym, gdzie klocki bardziej się otwierają. Pionowa i pozioma falistość lameli wytwarza efekt samoblokowania - lamele zamykają się dla uzyskania większej sztywności klocków bieżnika, co daje lepszą stabilność opony niezależnie od sił na jakie napotyka podczas: trakcji, hamowania i trzymania w zakręcie.
W nowej oponie wykorzystano również innowacyjne połączenie klocków bieżnika o ściętych krawędziach z lamelami o wysokich osiągach zapewnia maksymalny kontakt z powierzchnią drogi, co zwiększa efektywność hamowania na suchych nawierzchniach. Jednoczesne zastosowanie innowacyjnych lamelek o pełnej głębokości, zapewnia doskonałe hamowanie i trakcję na śniegu.
Konstrukcja nowej opony jest zarówno odpowiedzią na potrzeby kierowców, jak również na ocieplający się klimat w Europie. Opony CrossClimate wejdą na rynek w maju br. i będą dostępne w 23 różnych rozmiarach, od 15 do 17 cali. Wprowadzenie następnych rozmiarów planuje się na rok 2016.