Rośnie rynek dodatków do opakowań z tworzyw sztucznych

Rośnie rynek dodatków do opakowań… Zdaniem analityków, światowy rynek dodatków funkcjonalnych oraz powłok barierowych stosowanych w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych osiągnie w 2018 roku wartość 2,8 mld euro. Planowana wartość rynku w 2013 roku to 2,14 mld euro, a zatem w ciągu sześciu lat wzrost wyniesie ponad 30 proc., czyli ponad 5 proc. w skali roku.

Według raportu agencji Smithers Pira szybki wzrost rynku dodatków spowodowany jest zapotrzebowaniem na rozwiązania, które zapewnią wysoką jakość i bezpieczeństwo produktów oraz ograniczą konieczność stosowania substancji konserwujących.

Dominującym odbiorcą tego typu substancji jest rynek spożywczy, który obejmuje dwie trzecie światowego rynku dodatków funkcjonalnych i powłok. W obrębie tego sektora największe zapotrzebowanie na dodatki występuje w branży napojów. Analitycy prognozują szczególnie duży wzrost sprzedaży powłok ochronnych używanych w produkcji butelek PET przeznaczonych do piwa, soków, wina oraz mleka.

Największą sprzedaż dodatków i powłok raport odnotowuje w Azji - w 2013 roku rynek azjatycki stanowił 57,3 proc. światowej sprzedaży dodatków. Na kolejnych miejscach znajduje się rynek zachodnioeuropejski (17,8 proc.) oraz północnoamerykański (15,2 proc.). W kolejnych latach przewiduje się dwucyfrowy wzrost sprzedaży w Chinach i Indiach, ponadprzeciętny wzrost nastąpi także prawdopodobnie w Europie Środkowo-Wschodniej, Ameryce Łacińskiej oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Tymczasem w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej stopa wzrostu będzie niższa.

Wybrane dodatki funkcjonalne obejmują między innymi przeciwutleniacze, środki przeciwbakteryjne, antystatyczne i odtleniające, stabilizatory UV i inne. Raport odnotowuje ogromny potencjał tkwiący w rozwiązaniach z zakresu nanotechnologii - choć rozwiązania tego typu są jeszcze dość kosztowne, coraz więcej firm docenia zalety stosowania niezwykle cienkich nanopowłok, które zwiększają właściwości antybakteryjne, pozwalają na bardziej precyzyjną kontrolę wilgotności, przeciwdziałają natlenieniu oraz przedłużają czas ekspozycji towarów na sklepowych półkach.

Czytaj więcej:
Analiza 415